Sienisoppa-lyhytelokuva : alatekstin välittäminen elokuvallisessa muodossa
Hautamäki, Lassi (2023)
Hautamäki, Lassi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614567
Tiivistelmä
Lähtökohtana opinnäytetyölleni oli opinnäyteprojektina käsikirjoittamani ja ohjaamani lyhytelokuva Sienisoppa (2023). Opinnäytetyöni tavoite oli tutkia Sienisopan tuotantoprosessia alatekstin näkökulmasta. Tarkoitus oli prosessin kautta kuvata, miten tarinan alatekstillisten merkitysten hahmottaminen auttoi luomaan dramaturgisesti ehyttä kerrontaa käsikirjoitusvaiheessa sekä toimi ohjatessa lähtökohtana elokuvan ilmaisullisiin ratkaisuihin eri ilmaisun tasoilla: dialogissa, toiminnassa, lavastuksessa, kuvaustyylissä, näyttelijävalinnoissa, blokkauksessa ja niin edelleen.
Pureuduin opinnäytetyössä tarkasti Sienisopan tuotantoprosessin eri vaiheisiin. Aloitin kuvaamalla, miten löysin tarinan alatekstilliset merkitykset käsikirjoitusprosessin kautta ja miten pystyin vasta sen jälkeen kirjoittamaan elokuvan onnistuneesti draamallisesti vaikuttavaan muotoon. Ohjaajana käytin käsikirjoituksen tarinallista alatekstiä tehdäkseni valintoja elokuvan ilmaisullisista ratkaisuista, näyttelijöistä sekä erityisesti hahmojen asemoinnista tilassa. Leikkaus- ja äänisuunnitteluvaiheissa pääsimme viimein rakentamaan alatekstiä suoraan elokuvanteon raakamateriaalilla: otoilla ja äänellä. Kaikissa prosessin vaiheissa Sienisopan tuotantoa valvovien opettajien palautteilla sekä vertaispalautteilla oli tärkeä osa elokuvan alatekstin muodostamisessa ja kohdentamisessa.
Hankin opinnäytetyössä kuvaamaani prosessiin myös ammatillista näkökulmaa ohjaajan rooliin ja alatekstin merkitykseen pureutuvasta kirjallisuudesta. Erityisesti käytin Judith Westonin näyttelijöiden ohjaamista sekä ohjaajan intuitiota käsitteleviä teoksia lähtökohtana prosessin arvioinnille.
Opinnäytetyön sekä Sienisopan tekemisen kautta opin, miten elokuvan rikastui, kun ilmaisullisia valintoja tehdessä priorisoi alatekstillisen merkityksen vahvistamista. Oli paljon varmempaa sitoutua isoihin ja vaativiin ilmaisullisiin ratkaisuihin, jos tiesi niiden palvelivat tarinan ydinmerkitystä. Alatekstin konkreettinen ymmärtäminen, sanoittaminen ja välittäminen vahvistuivat elokuvallisen kerronnan tärkeimmiksi lähtökohdiksi itselleni.
Pureuduin opinnäytetyössä tarkasti Sienisopan tuotantoprosessin eri vaiheisiin. Aloitin kuvaamalla, miten löysin tarinan alatekstilliset merkitykset käsikirjoitusprosessin kautta ja miten pystyin vasta sen jälkeen kirjoittamaan elokuvan onnistuneesti draamallisesti vaikuttavaan muotoon. Ohjaajana käytin käsikirjoituksen tarinallista alatekstiä tehdäkseni valintoja elokuvan ilmaisullisista ratkaisuista, näyttelijöistä sekä erityisesti hahmojen asemoinnista tilassa. Leikkaus- ja äänisuunnitteluvaiheissa pääsimme viimein rakentamaan alatekstiä suoraan elokuvanteon raakamateriaalilla: otoilla ja äänellä. Kaikissa prosessin vaiheissa Sienisopan tuotantoa valvovien opettajien palautteilla sekä vertaispalautteilla oli tärkeä osa elokuvan alatekstin muodostamisessa ja kohdentamisessa.
Hankin opinnäytetyössä kuvaamaani prosessiin myös ammatillista näkökulmaa ohjaajan rooliin ja alatekstin merkitykseen pureutuvasta kirjallisuudesta. Erityisesti käytin Judith Westonin näyttelijöiden ohjaamista sekä ohjaajan intuitiota käsitteleviä teoksia lähtökohtana prosessin arvioinnille.
Opinnäytetyön sekä Sienisopan tekemisen kautta opin, miten elokuvan rikastui, kun ilmaisullisia valintoja tehdessä priorisoi alatekstillisen merkityksen vahvistamista. Oli paljon varmempaa sitoutua isoihin ja vaativiin ilmaisullisiin ratkaisuihin, jos tiesi niiden palvelivat tarinan ydinmerkitystä. Alatekstin konkreettinen ymmärtäminen, sanoittaminen ja välittäminen vahvistuivat elokuvallisen kerronnan tärkeimmiksi lähtökohdiksi itselleni.