Kilpailevien kokouspalveluiden vertailu Espoon Otaniemen lähi-alueella, Case: Radisson Blu Espoo
Lepoaho, Petteri (2014)
Lepoaho, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kilpailijavertailun tekeminen jo toimivalle kokouspalvelulle. Työn toimeksiantaja oli Espoon Otaniemessä sijaitseva Radisson Blu Espoo –hotelli, jonka kokouspalvelulle vertailu tehtiin. Vertailun oli maantieteellisesti määrä kattaa Pohjoismaiden suurimman huipputeknologian keskittymän Otaniemen ja sen lähialueiden kokouspalvelut.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa kyseisen alueen kokouspalveluvaihtoehdot ja vertailla kokouspalveluiden ominaisuuksia. Vertailun avulla selvennettiin myös toimeksiantajahotellin omaa asemaa alueen kilpailussa ja selvitettiin onko hotellilla mahdollisuuksia erottua kilpailijoista sen uudella Log Out Zone -strategiauudistuksella.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsiteltäviä asioita olivat kokouspalvelun määrittely, kokouksen järjestämisen perusteet, kokousten kehittyminen, kilpailu ja sen analysointi sekä differointi eli erilaistaminen kilpailukeinona.
Työn empiirisessä osassa kuvataan toimeksiantajahotellin oman kokouspalvelun nykyistä tarjontaa ja esitellään vertailun muut kokouspalvelut. Kilpailijavertailuun valitut kokouspalvelut haettiin pääasiassa Espoon kaupungin virallisesta kokousoppaasta. Myös uutisointi alueen kehittymisestä oli vertailutietojen perustana.
Vertailun tuloksista näkyi, että Radisson Blu Espoon kokouspalvelu on varsin pieni tekijä Otaniemen ja sen lähialueiden kokouspalveluiden tiukassa kilpailussa. Hotellin kokoustilojen määrä kattaa alle 3 prosenttia alueen kaikista kokoustiloista. Kokouspalvelu ei myöskään varustelultaan erotu kilpailijoistaan, ei positiiviseen eikä negatiiviseen suuntaan. Radisson Blu Espoon kokouspalvelulla onkin pieni uhka hukkua kilpailijoiden massaan.
Kilpailijavertailun pohjalta kehitysehdotukseksi nostettiin hotellin kokouspalvelun erilaistaminen, johon hotellin Log Out Zone –konsepti hyvin sopii. Kokoustilojen uudenlainen sisustaminen, hotellihuoneiden muuttaminen pieniksi kokoushuoneiksi ja uudenlaisten kokouskonseptien lanseeraaminen ovat asioita, jotka kaikki ovat mahdollista tehdä Log Out Zonen yhteydessä. Konseptin täysimittainen käyttöönotto hotellin kokouspalveluissa vaatii rohkeutta, mutta tekisi hotellin kokouspalvelusta erilaisen, mieleen jäävän vaihtoehdon, joka voisi nousta esiin kokouspaikkaa etsittäessä.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa kyseisen alueen kokouspalveluvaihtoehdot ja vertailla kokouspalveluiden ominaisuuksia. Vertailun avulla selvennettiin myös toimeksiantajahotellin omaa asemaa alueen kilpailussa ja selvitettiin onko hotellilla mahdollisuuksia erottua kilpailijoista sen uudella Log Out Zone -strategiauudistuksella.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskeisiä käsiteltäviä asioita olivat kokouspalvelun määrittely, kokouksen järjestämisen perusteet, kokousten kehittyminen, kilpailu ja sen analysointi sekä differointi eli erilaistaminen kilpailukeinona.
Työn empiirisessä osassa kuvataan toimeksiantajahotellin oman kokouspalvelun nykyistä tarjontaa ja esitellään vertailun muut kokouspalvelut. Kilpailijavertailuun valitut kokouspalvelut haettiin pääasiassa Espoon kaupungin virallisesta kokousoppaasta. Myös uutisointi alueen kehittymisestä oli vertailutietojen perustana.
Vertailun tuloksista näkyi, että Radisson Blu Espoon kokouspalvelu on varsin pieni tekijä Otaniemen ja sen lähialueiden kokouspalveluiden tiukassa kilpailussa. Hotellin kokoustilojen määrä kattaa alle 3 prosenttia alueen kaikista kokoustiloista. Kokouspalvelu ei myöskään varustelultaan erotu kilpailijoistaan, ei positiiviseen eikä negatiiviseen suuntaan. Radisson Blu Espoon kokouspalvelulla onkin pieni uhka hukkua kilpailijoiden massaan.
Kilpailijavertailun pohjalta kehitysehdotukseksi nostettiin hotellin kokouspalvelun erilaistaminen, johon hotellin Log Out Zone –konsepti hyvin sopii. Kokoustilojen uudenlainen sisustaminen, hotellihuoneiden muuttaminen pieniksi kokoushuoneiksi ja uudenlaisten kokouskonseptien lanseeraaminen ovat asioita, jotka kaikki ovat mahdollista tehdä Log Out Zonen yhteydessä. Konseptin täysimittainen käyttöönotto hotellin kokouspalveluissa vaatii rohkeutta, mutta tekisi hotellin kokouspalvelusta erilaisen, mieleen jäävän vaihtoehdon, joka voisi nousta esiin kokouspaikkaa etsittäessä.