Yritystoiminnan suunnittelusta kohti yrittäjyyttä - Hius- ja kauneudenhoitoalan tutkinnonosan kehittäminen
Hovi, Leena; Suosalo, Jenni (2023)
Hovi, Leena
Suosalo, Jenni
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli täydentää ja uudistaa Hius- ja kauneudenhoitoalan perustutkinnon Yritystoiminnan suunnittelu -tutkinnonosaa. Tarkoituksena oli kehittää tutkinnonosaa vastaamaan työelämän tarpeita sekä lisätä opiskelijoiden kiinnostusta yrittäjyyteen. Kehittämistyö toteutettiin Saimaan ammattiopisto Sampolle. Teoreettinen viitekehys käsitteli ammatillista koulutusta Suomessa sekä yrittäjyyskasvatuksen tärkeyttä opinnoissa ja tulevaisuuden työelämässä. Vuonna 2018 ammatillinen koulutus uudistui osaamisperusteiseksi ja työelämälähtöisemmäksi kokonaisuudeksi. Reformin myötä erilaiset opiskelijat ja opetusmenetelmät tulisi huomioida opetuksessa sekä ohjaamisessa, sillä oppimisympäristöt ovat muuttuneet lähiopetuksesta osin verkkoon ja työpaikoille.
Kyselytutkimuksella pyrittiin saamaan käsitys opiskelijoiden suorittamista yrittäjyyden opinnoista sekä heidän ajatuksiansa aihealueista, jotka olisivat mahdollisesti lisänneet vetovoimaa yrittäjyyteen. Kyselytutkimuksessa nousi esille tarve saada enemmän tietoa hiusalalla vallitsevista tavoista toimia yrittäjänä sekä markkinoinnin keinoista, joilla hankkia asiakaskuntaa. Kehittämistyössä suunniteltiin Yritystoiminnan suunnittelu -tutkinnonosaan aihealueita, jotka käsittelivät yrittäjänä toimimista hiusalalla, markkinoinnissa hyödynnettäviä sosiaalisen median kanavia sekä henkilöbrändiä. Opetusmateriaalien toteuttamiseen laadittiin tiedosto, joka sisälsi aihealueita käsitteleviä lähteitä, joita voi hyödyntää opetusmateriaalien suunnittelussa.
Kyselytutkimuksella pyrittiin saamaan käsitys opiskelijoiden suorittamista yrittäjyyden opinnoista sekä heidän ajatuksiansa aihealueista, jotka olisivat mahdollisesti lisänneet vetovoimaa yrittäjyyteen. Kyselytutkimuksessa nousi esille tarve saada enemmän tietoa hiusalalla vallitsevista tavoista toimia yrittäjänä sekä markkinoinnin keinoista, joilla hankkia asiakaskuntaa. Kehittämistyössä suunniteltiin Yritystoiminnan suunnittelu -tutkinnonosaan aihealueita, jotka käsittelivät yrittäjänä toimimista hiusalalla, markkinoinnissa hyödynnettäviä sosiaalisen median kanavia sekä henkilöbrändiä. Opetusmateriaalien toteuttamiseen laadittiin tiedosto, joka sisälsi aihealueita käsitteleviä lähteitä, joita voi hyödyntää opetusmateriaalien suunnittelussa.