Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden vakuutuskäyttäytyminen
Piiroinen, Joonas (2023)
Piiroinen, Joonas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden vakuutuskäyttäytyminen. Vakuutuspalveluiden digitalisaatio, koronapandemia sekä muuttunut maailmantilanne on vaikuttanut ihmisten vakuutuskäyttäytymiseen viimeisen vuosikymmenen aikana. Olikin aika tutkia, kuinka opiskelijoiden vakuutuskäyttäytyminen on muuttunut edellisestä tutkimuksesta, joka toteutettiin Jyväskylän ammattikorkeakoulussa vuonna 2014.
Tutkimusotteeksi valittiin määrällinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä toimi määrällinen kyselytutkimus eli survey-tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä, joka lähetettiin 1170 Jyväskylän ammattikorkeakoulun 18–27-vuotiaalle suomalaiselle päiväopiskelijalle. Vastauksia kyselyyn saatiin 228 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 19 prosenttia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että internet on vallannut henkilökanavien roolin opiskelijoiden vakuutusten hankintakanavana. Internet oli suosituin hankintakanava kaikkien kysyttyjen vakuutusten kohdalla. Tuloksista nähtiin, etteivät opiskelijat hyödynnä heille saatavilla olevia alennuksia. Alle puolet opiskelijoista olivat tietosia saamastaan opiskelija- tai nuorisoalennuksestaan. Myös vakuutusten kilpailuttaminen oli opiskelijoiden keskuudessa heikkoa, vaikka se oli noussutkin edellisestä tutkimuksesta. Tuloksista huomataan, etteivät opiskelijat ole kovinkaan kiinnostuneita omista vakuutuksista ja vakuuttamisesta.
Pandemialla eikä muuttuneella maailmantilanteella ole ollut juurikaan vaikutusta opiskelijoiden vakuuttamiseen vapaaehtoisten henkilövakuutusten osalta. Muuttuneella maailmantilanteella on kuitenkin ollut vaikutusta opiskelijoiden yleiseen kuluttamiseen, vaikka se ei vaikuttanutkaan vakuuttamiseen. Tästäkin nähdään, etteivät vakuutukset ole opiskelijoilla ensimmäisenä mielessä, kun käydään läpi omaa kulutta-mista ja säästämistä.
Tutkimusotteeksi valittiin määrällinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä toimi määrällinen kyselytutkimus eli survey-tutkimus. Kysely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä, joka lähetettiin 1170 Jyväskylän ammattikorkeakoulun 18–27-vuotiaalle suomalaiselle päiväopiskelijalle. Vastauksia kyselyyn saatiin 228 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 19 prosenttia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että internet on vallannut henkilökanavien roolin opiskelijoiden vakuutusten hankintakanavana. Internet oli suosituin hankintakanava kaikkien kysyttyjen vakuutusten kohdalla. Tuloksista nähtiin, etteivät opiskelijat hyödynnä heille saatavilla olevia alennuksia. Alle puolet opiskelijoista olivat tietosia saamastaan opiskelija- tai nuorisoalennuksestaan. Myös vakuutusten kilpailuttaminen oli opiskelijoiden keskuudessa heikkoa, vaikka se oli noussutkin edellisestä tutkimuksesta. Tuloksista huomataan, etteivät opiskelijat ole kovinkaan kiinnostuneita omista vakuutuksista ja vakuuttamisesta.
Pandemialla eikä muuttuneella maailmantilanteella ole ollut juurikaan vaikutusta opiskelijoiden vakuuttamiseen vapaaehtoisten henkilövakuutusten osalta. Muuttuneella maailmantilanteella on kuitenkin ollut vaikutusta opiskelijoiden yleiseen kuluttamiseen, vaikka se ei vaikuttanutkaan vakuuttamiseen. Tästäkin nähdään, etteivät vakuutukset ole opiskelijoilla ensimmäisenä mielessä, kun käydään läpi omaa kulutta-mista ja säästämistä.