Suukappale- ja huulipäristelyharjoitukset trumpetinsoiton alkeisopetuksessa - hyödyt ansatsin kehitykselle ja ylläpidolle
Buss, Ulrika Emilia (2023)
Buss, Ulrika Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413734
Tiivistelmä
Monimenetelmällisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mitkä hyödyt suukappale- ja huulipäristelyharjoituksien aktiivisella pitkäaikaisella käytöllä trumpetinsoiton alkeisopetuksessa on oppilaiden ansatsin kehitykselle. Suukappale- ja huulipäristelyharjoituksia käytetään melkein aina ensimmäisillä soittotunneilla opettamaan ansatsinmuodostamisen perusteita sekä yleisinä lämmittelyharjoituksina, mutta trumpetinsoiton opettajien keskuudessa on eriäviä mielipiteitä siitä, kuinka paljon näitä harjoituksia kannattaa tehdä jatkossa. Mitkä ovat loppujen lopuksi päristelyharjoituksien funktio ja hyödyt? Selvyyden saamiseksi näihin kysymyksiin on ensin uppouduttava trumpettiansatsin tekniseen ytimeen – mikä on ansatsi, miten se muodostetaan, mitä ongelmia ja virheitä kannattaa välttää. Opinnäytetyössä esitellään laajan kirjallisen materiaalin pohjalta näitä teoreettisia käsitteitä sekä esimerkkejä eroavista näkemyksistä, lähestymis- ja soittotavoista sekä käytänteistä trumpettipedagogiassa. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin lähettämällä sähköinen Webropol-kysely Suomen musiikkiopistojen ja konservatorioiden trumpettipedagogeille sekä haastattelemalla kahta trumpettipedagogiikan pitkän linjan ammattilaista. Kysely koostui sekä monivalintakysymyksistä että avoimista täydennyskysymyksistä. Haastattelut olivat muodoltaan teemahaastatteluja, jotka toteutettiin etänä, videopuhelusovellusta hyödyntäen. Haastatteluaineisto ja kyselyn avoimien kysymysten vastauksia analysoitiin teemoittelun kautta ja kyselyn monivalintakysymysten vastaukset analysoitiin määrällisin menetelmin. Opinnäytetyön tutkimuksessa ilmeni että suukappale- ja huulipäristelyllä on sekä hyöty- että haittapuolia. Suukappalepäristelyllä voidaan oppia muodostamaan ja kehittämään ansatsia sekä useita erilaisia aspekteja trumpetinsoiton tekniikassa, kuten mm. hengitys, puhallus, tuki, vokaalien käyttö, intonaatio, artikulaatio ja äänen laatu. Suukappalepäristelyn mahdollisiin haittapuoliin kuuluu kuitenkin mm. että ansatsi voi mennä tukkoon ja oppilas voi oppia virheellisiä soittokäytäntöjä kuten huulten puristaminen yhteen, huulten virheellinen kiristäminen, sekä liian vähäinen tai runsas puhaltaminen suukappalepäristelyssä puuttuvan soittimen vastapaineen takia. Haastateltavat totesivat, että opettajan rooli on päristelyharjoitusten ohjauksessa hyvin tärkeä, ja mahdollisiin virheisiin ja ongelmakohtiin on puututtava hyvin herkästi. Huulipäristelyn hyötyihin kuuluu mm. että sen kautta on helppo opettaa aloitteleville lapsioppilaille äänentuoton ja ansatsin alkeita. Huulilla päristellessä leuka menee luonnollisesti oikeaan asentoon sillä muuten ei huulia saa värisemään. Lisäksi ilmaa on puhallettava kunnolla, jotta ääntä saa tuotettua huulilla – asia, joka on eduksi trumpetin soitossa. Huulipäristelyn haittapuoliin lasketaan kuitenkin mm. että ansatsi on hyvin erilainen trumpettiansatsiin verrattuna koska suukappaleen reuna ei ole rajaamassa huulten resonoivaa aluetta. Tämä saattaa aiheuttaa äänen kireyttä ja suupielien virheellistä kiristämistä. The purpose of this mixed methods study was to determine the benefits of regularly using buzzing exercises in teaching beginner trumpet students. Buzzing exercises are commonly used in the first lessons to teach a beginner student how to form the embouchure, and also as warmup exercises. There is, however, differing opinions in the trumpet community, to weather there is a point to continue doing these exercises after the first few lessons. What are the benefits of buzzing? In order to answer this question, we must delve into the core of the trumpet embouchure – what is an embouchure, how do you form the embouchure and what kind of problems and mistakes should be avoided. These theoretical concepts are studied and presented in this bachelor’s thesis, based on a broad literary material. The research was done by sending an electronic Webropol survey to the trumpet teachers working in the music institutions and conservatories of Finland, and by interviewing two professional trumpet teachers. The survey consisted of multiple-choice questions and free-form follow-up questions. The interviews were semi-structured and were carried out by using a video call application. The interview material and free-form answers of the survey were analyzed using thematic analyzing method, and the multiple choice questions were analyzed using quantitative methods. The results of the research showed that mouthpiece- and lip buzzing have benefits and disadvantages. Mouthpiece buzzing can be used to teach the basic forming of an embouchure and also developing the embouchure. It can also be used to develop several different aspects of the trumpet playing technique, such as breath, blowing, breath support, the using of vowels, intonation, articulation and sound quality. The disadvantages of mouthpiece buzzing are that the embouchure can “clog up” and the student can mistakenly learn bad playing habits such as pressing the lips together, stretching and tensing the lips incorrectly and blowing either too little or too much because of the lack of backpressure from the mouthpiece. The interviewees stated that the role of the teacher is very important in the use of buzzing exercises and that the teacher needs to be very alert to possible mistakes and problems. The benefits of lip buzzing is that it is a very easy way to teach young students how to produce sound and form an embouchure. Lip buzzing makes teaching the basics of embouchure to young students much easier because one does not have to explain the intricate details of embouchure to them, and they still end up doing things instinctively correct. For example, the jaw will automatically position correctly because otherwise it is impossible to produce sound. The disadvantages are, however, that the lip buzzing embouchure is very different to the trumpet embouchure because the mouthpiece rim is not present to define the resonating area of the lips. This may result in a strained sound and cause incorrect tightening or pulling of the corners of the mouth.