Teknisen taiteilijan rooli Junioriliiga-hankkeessa
Kahri, Oiva (2023)
Kahri, Oiva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514106
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin ja julkaistiin Kierrätyspeli-projekti Junioriliiga-hankkeelle. Tutkimuksen tavoite on tutkia teknisen taitelijan roolin merkitystä pelinkehityksessä. Tutkimuksessa käsitellään, mikä on teknisen taitelijan roolin merkitys yleisesti sekä Junioriliiga-hankkeen Kierrätyspeli-projektin kehityksessä. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on teknisen taiteilijan rooli Junioriliiga-hankkeen Kierrätyspeli-projektin kehityksessä.
Tutkimusongelmaan vastataan hyödyntämällä tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimus on jaettu kahteen tutkimustapaukseen. Ensimmäinen tutkimustapaus on tekninen taiteilija yleisesti. Tapaukseen vastataan aineistolla, joka on koottu erilaisista pelialan julkaisuista, jotka käsittelevät teknisen taiteilijan roolia. Julkaisuista koottu aineisto toimii tutkimuksen sekundääriaineistona ja sitä analysoidaan luokitteluanalyysimenetelmällä. Opinnäytetyön toinen tutkimustapaus on teknisen taitelijan rooli Kierrätyspeli-projektin kehityksessä. Opinnäytetyön primääriaineistona toimii pelinkehityksen aikana kootut kenttämuistiinpanot.
Tutkimustuloksena opinnäytetyössä todetaan teknisen taiteilijan olevan peliohjelmoinnin ja pelitaiteen välimaastossa toimiva moniosaaja, jolla on kyvyt kommunikoida tehokkaasti eri pelinkehitystiimien välillä. Roolissa työskentelevän kyvyt ovat laajat usealla pelinkehityksen eri osa-alueella. Teknisen taiteilijan avaintehtävät ovat kommunikointi pelinkehitystiimien välillä ja pelitaiteilijoiden työskentelyn edistäminen. Kierrätyspeli-projektin teknisen taiteilijan työtehtävät vastasivat vahvasti teknisen ympäristötaiteilijan tehtäviä. Kummassakin tapauksessa teknisen taiteilijan päävastuualueena on pelialueen kehittäminen.
Tutkimusongelmaan vastataan hyödyntämällä tapaustutkimusmenetelmää. Tutkimus on jaettu kahteen tutkimustapaukseen. Ensimmäinen tutkimustapaus on tekninen taiteilija yleisesti. Tapaukseen vastataan aineistolla, joka on koottu erilaisista pelialan julkaisuista, jotka käsittelevät teknisen taiteilijan roolia. Julkaisuista koottu aineisto toimii tutkimuksen sekundääriaineistona ja sitä analysoidaan luokitteluanalyysimenetelmällä. Opinnäytetyön toinen tutkimustapaus on teknisen taitelijan rooli Kierrätyspeli-projektin kehityksessä. Opinnäytetyön primääriaineistona toimii pelinkehityksen aikana kootut kenttämuistiinpanot.
Tutkimustuloksena opinnäytetyössä todetaan teknisen taiteilijan olevan peliohjelmoinnin ja pelitaiteen välimaastossa toimiva moniosaaja, jolla on kyvyt kommunikoida tehokkaasti eri pelinkehitystiimien välillä. Roolissa työskentelevän kyvyt ovat laajat usealla pelinkehityksen eri osa-alueella. Teknisen taiteilijan avaintehtävät ovat kommunikointi pelinkehitystiimien välillä ja pelitaiteilijoiden työskentelyn edistäminen. Kierrätyspeli-projektin teknisen taiteilijan työtehtävät vastasivat vahvasti teknisen ympäristötaiteilijan tehtäviä. Kummassakin tapauksessa teknisen taiteilijan päävastuualueena on pelialueen kehittäminen.