Hur utomhuspedagogiken bidrar till barnets delaktighet
Lindberg, Lisa (2023)
Lindberg, Lisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514141
Tiivistelmä
Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik bör utomhusmiljön beräknas som en lärmiljö för barn inom småbarnspedagogisk verksamhet. Samtidigt hör det till barnens rättigheter att bli hörda och att få vara delaktiga i frågor som inverkar på deras liv. Syftet med detta lärdomsprov är att få förståelse över hur utomhuspedagogiken kan bidra till barnets känsla av delaktighet, samt hur pedagoger kan skapa och upprätthålla en mer delaktighetsfrämjande utomhuspedagogik. Lärdomsprovet utgår från frågeställningarna ”hur bidrar utomhuspedagogiken till barnens delaktighet i småbarnspedagogisk verksamhet?” och ”vad kan man göra för att öka gemenskap och delaktighet inom utomhuspedagogiken?”. Metoden för arbetet är en kvalitativ litteraturstudie, där åtta forskningsartiklar har analyserats. Resultaten har uppdelats i sex kategorier, som innehåller gemensamma teman som uppkommit i artiklarna. Resultaten visar att utomhusmiljön ger barnen fler möjligheter att manipulera och utmana sin egen miljö, samt att den ger barnen möjlighet att bestämma över sin egen miljö. Resultaten visar även att pedagoger kan stärka delaktigheten i utomhuspedagogiken genom samarbete, empowerment, kritisk reflektion och att bryta sig ifrån rutiner. Resultaten visar att utomhuspedagogiken kan utvecklas till mer delaktighetsfrämjande på många olika sätt.