Att undvika terapifällan: en studie om att iscensätta personliga erfarenheter i en monologföreställning
Rauhala, Petra (2023)
Rauhala, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413945
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää millä tavoin esittävä taiteilija voi käyttää omakohtaisia kokemuksiaan taiteellisen työnsä materiaalina, sekä mitä keinoja tämä voi käyttää ottaakseen etäisyyttä omaan työhönsä. Tavoitteen pohjalta on muotoiltu kaksi tutkimuskysymystä:
1. Mitä etuja ja haasteita käsikirjoittajana, ohjaajana ja näyttelijänä työskentelevä henkilö kohtaa käyttäessään henkilökohtaisia kokemuksia taiteellisen työn lähtökohtana?
2. Millä tavoin käsikirjoittajana, ohjaajana ja näyttelijänä työskentelevä henkilö voi ottaa etäisyyttä työhön, joka käsittelee erittäin henkilökohtaisia teemoja?
Tutkimuksen perustana on taiteellinen lopputyöni, monologiesitys Snäll flicka (Kiltti tyttö). Toimin produktiossa sekä käsikirjoittajana, ohjaajana että näyttelijänä. Halusin tutkia, miten näissä rooleissa toimiessaan voidaan suhtautua henkilökohtaisiin kokemuksiin taiteellisen työn materiaalina. Olen analysoinut omaa taiteellista prosessiani ja vertaan tässä työssä havaintojani aiempaan tutkimukseen aiheesta. Mari Martinin tohtorinväitöskirja henkilökohtaisiin päiväkirjamerkintöihin perustuvan esityksen valmistamisesta on oleellinen osa käyttämääni lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksen keskeisistä tuloksista käy ilmi, että henkilökohtaisten kokemusten käyttäminen taiteellisen työn pohjana on sekä mahdollista että jossain määrin välttämätöntä, ja henkilökohtaisuudessa on myös selkeitä etuja. Henkilökohtaiseen prosessiin liittyy kuitenkin myös haasteita ja riskejä, jotka on tiedostettava, lähinnä liittyen henkilökohtaisen integriteetin suojeluun. Taiteilijan on löydettävä keinoja ottaa etäisyyttä omiin kokemuksiinsa voidakseen työstää näitä esityksen muotoon.
1. Mitä etuja ja haasteita käsikirjoittajana, ohjaajana ja näyttelijänä työskentelevä henkilö kohtaa käyttäessään henkilökohtaisia kokemuksia taiteellisen työn lähtökohtana?
2. Millä tavoin käsikirjoittajana, ohjaajana ja näyttelijänä työskentelevä henkilö voi ottaa etäisyyttä työhön, joka käsittelee erittäin henkilökohtaisia teemoja?
Tutkimuksen perustana on taiteellinen lopputyöni, monologiesitys Snäll flicka (Kiltti tyttö). Toimin produktiossa sekä käsikirjoittajana, ohjaajana että näyttelijänä. Halusin tutkia, miten näissä rooleissa toimiessaan voidaan suhtautua henkilökohtaisiin kokemuksiin taiteellisen työn materiaalina. Olen analysoinut omaa taiteellista prosessiani ja vertaan tässä työssä havaintojani aiempaan tutkimukseen aiheesta. Mari Martinin tohtorinväitöskirja henkilökohtaisiin päiväkirjamerkintöihin perustuvan esityksen valmistamisesta on oleellinen osa käyttämääni lähdekirjallisuutta.
Tutkimuksen keskeisistä tuloksista käy ilmi, että henkilökohtaisten kokemusten käyttäminen taiteellisen työn pohjana on sekä mahdollista että jossain määrin välttämätöntä, ja henkilökohtaisuudessa on myös selkeitä etuja. Henkilökohtaiseen prosessiin liittyy kuitenkin myös haasteita ja riskejä, jotka on tiedostettava, lähinnä liittyen henkilökohtaisen integriteetin suojeluun. Taiteilijan on löydettävä keinoja ottaa etäisyyttä omiin kokemuksiinsa voidakseen työstää näitä esityksen muotoon.