Digimarkkinointisuunnitelma Lafkanille
Hemilä, Henri (2023)
Hemilä, Henri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514056
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee digitaalista markkinointia, joka tehtiin toimeksiantona second hand -toimialayritykselle Lafkanille. Digitalisaation ollessa yhä laajemmassa murroksessa on tärkeää pysytellä ajan tasalla miltä tilanne näyttää tänä päivänä, sillä muutosvauhti on vauhdikasta. Tämän vuoksi pitäisi pyrkiä aktiiviseen itsensä kehittämiseen, jotta pystyy säilyttämään oman kilpailukykynsä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa toimeksiantajalle toimintasuunnitelma digitaaliselle markkinoinnille. Suunnitelman tavoitteena on huomioida toimeksiantajan yksilölliset tarpeet digitaalisen markkinoinnin kehittämistä varten. Niiden pohjalta rakennetaan selkeä tietopaketti, jonka avulla voidaan saavuttaa parempaa tunnettavuutta, vahvempaa brändiä sekä tehostaa verkkokauppamyynnin ja -vierailuiden määriä, joilla tähdätään suurempiin myyntimääriin ja laajempaan liiketoimintaan.
Kehittämistyön menetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin yksilöhaastatteluja sekä sosiaalisesta mediasta saadun datan analysointia. Yksilöhaastattelut järjestettiin kahdelle henkilökuntaan kuuluvalle sekä yhdelle kohderyhmän asiakkaista. Datan analysointiin hyödynnettiin toimeksiantajan sosiaalisen median alustojen tarjoamaa analytiikkaa. Haastattelukysymykset laadittiin tukemaan digimarkkinointisuunnitelman tavoitteita. Tarkoituksena oli kartoittaa kohderyhmälle ihanteellisen markkinointisisällön piirteitä sekä verkkokauppaan ja kivijalkamyymälään liittyviä laadullisia kysymyksiä. Tuloksista keskeisimpänä nousi pinnalle se, että sosiaalisen median seuraajakunta kaipaa vuorovaikuttuneisuutta tuomalla enemmän ihmisiä mukaan julkaisuihin.
Opinnäytetyön viides luku toimii digimarkkinointisuunnitelmana eli työn päälukuna, joka on laadittu suosittua SOSTAC-markkinointisuunnitelmaa apuna käyttäen. Suunnitelmassa pyritty ottamaan huomioon resurssitehokkuus toimeksiantajalle sekä realistisesti asetetut tavoitteet ja niiden seuranta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa toimeksiantajalle toimintasuunnitelma digitaaliselle markkinoinnille. Suunnitelman tavoitteena on huomioida toimeksiantajan yksilölliset tarpeet digitaalisen markkinoinnin kehittämistä varten. Niiden pohjalta rakennetaan selkeä tietopaketti, jonka avulla voidaan saavuttaa parempaa tunnettavuutta, vahvempaa brändiä sekä tehostaa verkkokauppamyynnin ja -vierailuiden määriä, joilla tähdätään suurempiin myyntimääriin ja laajempaan liiketoimintaan.
Kehittämistyön menetelminä tässä opinnäytetyössä käytettiin yksilöhaastatteluja sekä sosiaalisesta mediasta saadun datan analysointia. Yksilöhaastattelut järjestettiin kahdelle henkilökuntaan kuuluvalle sekä yhdelle kohderyhmän asiakkaista. Datan analysointiin hyödynnettiin toimeksiantajan sosiaalisen median alustojen tarjoamaa analytiikkaa. Haastattelukysymykset laadittiin tukemaan digimarkkinointisuunnitelman tavoitteita. Tarkoituksena oli kartoittaa kohderyhmälle ihanteellisen markkinointisisällön piirteitä sekä verkkokauppaan ja kivijalkamyymälään liittyviä laadullisia kysymyksiä. Tuloksista keskeisimpänä nousi pinnalle se, että sosiaalisen median seuraajakunta kaipaa vuorovaikuttuneisuutta tuomalla enemmän ihmisiä mukaan julkaisuihin.
Opinnäytetyön viides luku toimii digimarkkinointisuunnitelmana eli työn päälukuna, joka on laadittu suosittua SOSTAC-markkinointisuunnitelmaa apuna käyttäen. Suunnitelmassa pyritty ottamaan huomioon resurssitehokkuus toimeksiantajalle sekä realistisesti asetetut tavoitteet ja niiden seuranta.