"...Kun pitää kaikkien osaamisesta huolta, niin se on kaikkien intressi." : Ohjelmistokehittäjän osaamisen kehittäminen työntekijäkeskeisesti
Virta, Susanna (2023)
Virta, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413525
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tarkastella ja kehittää suomalaisessa asiantuntija- ja ohjelmistoyrityksessä työskentelevien ohjelmistokehittäjien osaamisen kehittämistä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ohjelmistokehittäjän osaamisen kehittämisen tarpeista, toiveista ja haasteista sekä kehittää työntekijäkeskeistä osaamista palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena oli lisäksi tarkastella palvelumuotoilun työntekijäkeskeisyyttä sekä luoda osallistavan ideoinnin kautta ratkaisuja osaamisen kehittämiseen. Osaamisen kehittäminen oli työntekijöiltä lähtenyt toive ja kehittämisen kohde.
Tietoperustan luomisessa perehdyttiin syvällisesti oppimiseen ja osaamiseen, jotta voitiin muodostaa laaja tietopohja ja ymmärrys osaamisen kehittämiselle, oikean haasteen löytymiselle sekä ratkaisun kehittämiselle. Osaaminen ja osaamisen kehittäminen johtavat työntekijäkokemuksen sekä arvon muodostumiseen, siksi ne olivat mukana teoreettisessa viitekehyksessä.
Palvelumuotoilu tarjosi työntekijäkeskeisen lähestymistavan osaamisen kehittämiselle. Palvelumuotoilun prosessi toteutettiin Design Councilin Tuplatimanttimallia mukaillen. Löydä-vaiheessa toteutettiin mm. laadulliset haastattelut, jotka mahdollistivat työntekijän syvällisemmän kuulemisen sekä tarpeiden kartoittamisen. Määritä -vaiheessa kiteytettiin työpajassa kehittämishaaste. Tähän työkaluina toimivat mm. tarpeiden ja haasteiden koonti, työntekijäpersoona sekä osaamispolun rakentaminen ja ”Miten voisimme” (HMW) -kysymykset. Kehitä -vaiheen työpajassa ideoitiin ratkaisuja haasteeseen yhdessä työntekijöiden kesken käänteinen aivoriihi -työkalun avulla. Prosessin tarjoamat menetelmät sekä työkalut mahdollistivat osallistavan ja luovan kehittämisen. Pienemmistä kehittämiskohteista edetään parhaimmillaan kohti laajempaa työntekijäkokemusta sekä työntekijän hyvinvointia edistäviä elementtejä, jotka tuottavat pidemmällä tähtäimellä arvoa työntekijöille, asiakkaille sekä organisaatiolle.
Kehittämistyön konkreettisena tuloksena kehitettiin ohjelmistokehittäjän työtä ja osaamista edistävät palautteen toimintatavat yrityksen omiin sisäisiin projekteihin sekä yksilöä palvelevat palautteenannon pelisäännöt. Palautekulttuurin kehittämisellä edistyy yksilön, tiimin ja organisaation oppiminen ja reflektointi. Jatkokehittämisideoina voitaisiin muun muassa tarkastella syvemmin palautekulttuuria osana oppivaa organisaatiota. Työntekijän tarpeista lähtevät sekä heidän itsensä ideoimat ratkaisut osaamisen kehittämiselle soveltuvat niin pieniin kuin suurempiinkin organisaatioihin alasta riippumatta.
Asiasanat: osaaminen, osaamisen kehittäminen, palvelumuotoilu, työntekijäkokemus, arvonmuodostus
Tietoperustan luomisessa perehdyttiin syvällisesti oppimiseen ja osaamiseen, jotta voitiin muodostaa laaja tietopohja ja ymmärrys osaamisen kehittämiselle, oikean haasteen löytymiselle sekä ratkaisun kehittämiselle. Osaaminen ja osaamisen kehittäminen johtavat työntekijäkokemuksen sekä arvon muodostumiseen, siksi ne olivat mukana teoreettisessa viitekehyksessä.
Palvelumuotoilu tarjosi työntekijäkeskeisen lähestymistavan osaamisen kehittämiselle. Palvelumuotoilun prosessi toteutettiin Design Councilin Tuplatimanttimallia mukaillen. Löydä-vaiheessa toteutettiin mm. laadulliset haastattelut, jotka mahdollistivat työntekijän syvällisemmän kuulemisen sekä tarpeiden kartoittamisen. Määritä -vaiheessa kiteytettiin työpajassa kehittämishaaste. Tähän työkaluina toimivat mm. tarpeiden ja haasteiden koonti, työntekijäpersoona sekä osaamispolun rakentaminen ja ”Miten voisimme” (HMW) -kysymykset. Kehitä -vaiheen työpajassa ideoitiin ratkaisuja haasteeseen yhdessä työntekijöiden kesken käänteinen aivoriihi -työkalun avulla. Prosessin tarjoamat menetelmät sekä työkalut mahdollistivat osallistavan ja luovan kehittämisen. Pienemmistä kehittämiskohteista edetään parhaimmillaan kohti laajempaa työntekijäkokemusta sekä työntekijän hyvinvointia edistäviä elementtejä, jotka tuottavat pidemmällä tähtäimellä arvoa työntekijöille, asiakkaille sekä organisaatiolle.
Kehittämistyön konkreettisena tuloksena kehitettiin ohjelmistokehittäjän työtä ja osaamista edistävät palautteen toimintatavat yrityksen omiin sisäisiin projekteihin sekä yksilöä palvelevat palautteenannon pelisäännöt. Palautekulttuurin kehittämisellä edistyy yksilön, tiimin ja organisaation oppiminen ja reflektointi. Jatkokehittämisideoina voitaisiin muun muassa tarkastella syvemmin palautekulttuuria osana oppivaa organisaatiota. Työntekijän tarpeista lähtevät sekä heidän itsensä ideoimat ratkaisut osaamisen kehittämiselle soveltuvat niin pieniin kuin suurempiinkin organisaatioihin alasta riippumatta.
Asiasanat: osaaminen, osaamisen kehittäminen, palvelumuotoilu, työntekijäkokemus, arvonmuodostus