Koulujen moniammatillisen henkilöstön kokemuksia yhteistyöstä Nuorten AKU-ryhmän kanssa
Piispanen, Veera; Eerola, Milla (2023)
Piispanen, Veera
Eerola, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413878
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata koulujen moniammatillisen henkilöstön kokemuksia yhteistyöstä Nuorten AKU -ryhmän kanssa. Tavoitteena oli, että Nuorten AKU -ryhmä voi arvioida ja kehittää toimintaansa saatujen tulosten pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruu tapahtui avoimella kyselylomakkeella Webpropol-ohjelmaa käyttäen. Kyselyyn osallistujat olivat Nuorten AKU -ryhmän kolmen yhteistyökoulun moniammatillista henkilöstöä. Kyselyyn saatiin 15 vastausta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tietoperusta perustui nuoruuteen kehitysvaiheena, nuorten mielenterveyteen ja Nuorten AKU -ryhmän toimintaan. Opinnäytetyössä käsittelimme nuorten yleisimpiä mielenterveyshäiriötä ja mielenterveyspalveluita. Opinnäytetyön vastausten perusteella kokemukset yhteistyöstä oli moninaisia. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että Nuorten AKU -ryhmän toimintamalli koettiin toimivana ja koulujen moniammatillisen henkilöstön mielestä yhteistyötä pidettiin hyvänä. Yhteistyössä hyvin toteutuneita asioita olivat verkostotapaamisten sujuva järjestäminen, Nuorten AKU -ryhmän konsultaatio mahdollisuus, moniammatillisen yhteistyön toimivuus ja Nuorten AKU -ryhmän henkilöstön laaja osaaminen. Yhteistyössä esille nousseina haasteina pidettiin yhteisen palaveriajan järjestämistä nopealla aikataululla, aikojen venymistä sekä vastuun rajaamista ja tiedonkulkua. Kehityskohteena esille nousi tiedotuksen lisääminen, yhteydenoton kehittäminen sekä resurssien lisääminen Nuorten AKU -ryhmälle.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että nuorten mielenterveyden ehkäisytyöhön tulisi panostaa tulevaisuudessa enemmän. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota resurssien riittävyyteen ja niiden lisäämiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Nuorten AKU -ryhmän keskuudessa ja koko organisaatiossa.
Opinnäytetyön tietoperusta perustui nuoruuteen kehitysvaiheena, nuorten mielenterveyteen ja Nuorten AKU -ryhmän toimintaan. Opinnäytetyössä käsittelimme nuorten yleisimpiä mielenterveyshäiriötä ja mielenterveyspalveluita. Opinnäytetyön vastausten perusteella kokemukset yhteistyöstä oli moninaisia. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että Nuorten AKU -ryhmän toimintamalli koettiin toimivana ja koulujen moniammatillisen henkilöstön mielestä yhteistyötä pidettiin hyvänä. Yhteistyössä hyvin toteutuneita asioita olivat verkostotapaamisten sujuva järjestäminen, Nuorten AKU -ryhmän konsultaatio mahdollisuus, moniammatillisen yhteistyön toimivuus ja Nuorten AKU -ryhmän henkilöstön laaja osaaminen. Yhteistyössä esille nousseina haasteina pidettiin yhteisen palaveriajan järjestämistä nopealla aikataululla, aikojen venymistä sekä vastuun rajaamista ja tiedonkulkua. Kehityskohteena esille nousi tiedotuksen lisääminen, yhteydenoton kehittäminen sekä resurssien lisääminen Nuorten AKU -ryhmälle.
Opinnäytetyön tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että nuorten mielenterveyden ehkäisytyöhön tulisi panostaa tulevaisuudessa enemmän. Lisäksi tulee kiinnittää huomiota resurssien riittävyyteen ja niiden lisäämiseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Nuorten AKU -ryhmän keskuudessa ja koko organisaatiossa.