Joustavasta perusopetuksesta työelämäpainotteiseen erityisopetukseen
Valerius, Anette (2023)
Valerius, Anette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514008
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käynnistyi syksyllä 2022. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia
uudistusta joustavasta perusopetuksesta työelämäpainotteiseen erityisopetukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia uudistuksen tuomia vaikutuksia ammattilaisten näkökulmasta. Tutkimuksen toteutus on ajankohtainen, sillä uudistus on menossa vasta ensimmäistä lukuvuotta 2022–2023. Tuoreesta uudistuksesta huolimatta vaikutuksia on jo nähtävissä. Aikaisempia tutkielmia aiheeseen liittyen ei ole tehty.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma. Toteutan tutkielman
toimeksiantona Vantaalle Hämeenkylän koululle. Keräsin tutkimusaineiston
teemahaastatteluin. Haastattelin kuutta asiantuntijaa tammikuussa 2023. Analysoin tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että uudistus on aiheuttanut hankaluuksia kokonaisuudessaan luokkahuonetilanteessa. Isoimmat ongelmat uudistuksen jälkeen on ollut nuorten motivoituminen. Eroavaisuus oppilaiden välillä on ollut
uudistuksen myötä vaadittava erityisen tuen päätös. Ennen uudistusta pääsy
joustavan perusopetuksen luokalle edellytti hakijoilta haastattelut. Haastatteluiden perusteella ammattilaiset valitsivat luokalle siitä eniten hyötyvät oppilaat. Uudistuksen myötä haastattelut jäivät pois eikä niitä lukuvuonna 2022–
2023 ollut. Haastatteluiden pois jääminen oli yksi suurimmista negatiivisista
vaikutteista. Tämä ilmeni jokaisen haastattelun kohdalla. Tutkimuksen viimeisessä haastattelussa kävi ilmi, että jatkossa luokalle pääsy edellyttää haastattelun.
Tutkielmassa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää luokan kehittämisessä sekä
erilaisissa tutkimuksissa. Hämeenkylässä toimiva työelämäpainotteinen uudistus on kohtalaisen tuore ja sen avulla voidaan kehittää samankaltaisia luokka
kokonaisuuksia.
uudistusta joustavasta perusopetuksesta työelämäpainotteiseen erityisopetukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia uudistuksen tuomia vaikutuksia ammattilaisten näkökulmasta. Tutkimuksen toteutus on ajankohtainen, sillä uudistus on menossa vasta ensimmäistä lukuvuotta 2022–2023. Tuoreesta uudistuksesta huolimatta vaikutuksia on jo nähtävissä. Aikaisempia tutkielmia aiheeseen liittyen ei ole tehty.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkielma. Toteutan tutkielman
toimeksiantona Vantaalle Hämeenkylän koululle. Keräsin tutkimusaineiston
teemahaastatteluin. Haastattelin kuutta asiantuntijaa tammikuussa 2023. Analysoin tutkimuksen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että uudistus on aiheuttanut hankaluuksia kokonaisuudessaan luokkahuonetilanteessa. Isoimmat ongelmat uudistuksen jälkeen on ollut nuorten motivoituminen. Eroavaisuus oppilaiden välillä on ollut
uudistuksen myötä vaadittava erityisen tuen päätös. Ennen uudistusta pääsy
joustavan perusopetuksen luokalle edellytti hakijoilta haastattelut. Haastatteluiden perusteella ammattilaiset valitsivat luokalle siitä eniten hyötyvät oppilaat. Uudistuksen myötä haastattelut jäivät pois eikä niitä lukuvuonna 2022–
2023 ollut. Haastatteluiden pois jääminen oli yksi suurimmista negatiivisista
vaikutteista. Tämä ilmeni jokaisen haastattelun kohdalla. Tutkimuksen viimeisessä haastattelussa kävi ilmi, että jatkossa luokalle pääsy edellyttää haastattelun.
Tutkielmassa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää luokan kehittämisessä sekä
erilaisissa tutkimuksissa. Hämeenkylässä toimiva työelämäpainotteinen uudistus on kohtalaisen tuore ja sen avulla voidaan kehittää samankaltaisia luokka
kokonaisuuksia.