Vesileikkuulaitteen käyttöliittymän suunnittelu
Ylä-Anttila, Akseli (2023)
Ylä-Anttila, Akseli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413775
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli vesileikkuulaitteen käyttöliittymän suunnittelu Muototerä Oy:lle. Käyttöliittymää kehitettiin vastaamaan nykyajan vaatimuksia yrityksen laitemallin ominaisuuksien mukaisesti.
Työ toteutettiin Microsoft PowerPoint-työkalulla, jolla hahmoteltiin luonnos käyttöliittymästä kaikkine toiminnallisuuksineen. Suunnittelun apuna oli Muototerän henkilöstö.
Opinnäytetyössä käydään aluksi läpi käyttöliittymäsuunnittelun teoriaa sekä keskeisiä liikkeenohjauksen komponentteja. Tämän lisäksi on lyhyesti käyty läpi Teollisuus 4.0 ja teollinen evoluutio sekä esineiden internetin määritelmät. Näiden jälkeen kerrotaan suunnitteluvaiheista, jotka sisälsivät lukuisia haastatteluja ja hahmotelmia PowerPoint-työkalulla.
Työn tuloksena oli toiminnallisesti määritelty ja hahmoteltu käyttöliittymäluonnos, joka esiteltiin toimeksiantajan yhteistyökumppanille, joka jatkaa kehitystä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Luonnoksen avulla saatiin kerrottua mitä käyttöliittymältä halutaan ja vastauksena saatiin myönteisiä toteutusmahdollisuuksia ideoihin.
Työ toteutettiin Microsoft PowerPoint-työkalulla, jolla hahmoteltiin luonnos käyttöliittymästä kaikkine toiminnallisuuksineen. Suunnittelun apuna oli Muototerän henkilöstö.
Opinnäytetyössä käydään aluksi läpi käyttöliittymäsuunnittelun teoriaa sekä keskeisiä liikkeenohjauksen komponentteja. Tämän lisäksi on lyhyesti käyty läpi Teollisuus 4.0 ja teollinen evoluutio sekä esineiden internetin määritelmät. Näiden jälkeen kerrotaan suunnitteluvaiheista, jotka sisälsivät lukuisia haastatteluja ja hahmotelmia PowerPoint-työkalulla.
Työn tuloksena oli toiminnallisesti määritelty ja hahmoteltu käyttöliittymäluonnos, joka esiteltiin toimeksiantajan yhteistyökumppanille, joka jatkaa kehitystä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Luonnoksen avulla saatiin kerrottua mitä käyttöliittymältä halutaan ja vastauksena saatiin myönteisiä toteutusmahdollisuuksia ideoihin.