Vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemus ja johtaminen käyttäjäyrityksissä: case HR Mentor Oy
Kattainen, Saija (2023)
Kattainen, Saija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemusta ja johtamista käyttäjäyrityksessä. Tarkoituksena oli saada kuva siitä, miten vuokratyö vaikuttaa työntekijäkokemukseen, kuinka työntekijäkokemuksen eri tekijät toteutuvat käyttäjäyrityksissä ja millainen rooli käyttäjäyrityksen johtamisella tässä kokonaisuudessa on. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona henkilöstöpalvelualan yritykselle HR Mentor Oy. Aiheen taustalla oli toimeksiantajayrityksessä harjoittelujakson aikana syntynyt pohdinta siitä, miten vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemus rakentuu ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, joka omasi myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka sisälsi valintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyssä käytettiin neliportaista Likert-asteikkoa. Tutkimusjoukko koostui toimeksiantajayrityksen kautta viimeisen puolen vuoden aikana työskennelleistä vuokratyöntekijöistä. Tutkimustulokset analysoitiin teoriatietoon nojaten, jonka pohjalta esitettiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tuloksien perusteella vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen käyttäjäyrityksissä voitiin todeta olevan kokonaisarvion mukaisesti hyvä. Tuloksissa näkyi laajaa jakaantuneisuutta, mikä johtui käyttäjäyrityksien välisistä eroista esimerkiksi organisaatiokulttuureissa. Yksi keskeisimmistä työntekijäkokemuksen tekijöistä, merkityksellisyyden kokemus työssä, toteutui tutkimuksessa odotettua paremmin. Työntekijäkokemusta heikentäviä tekijöitä löytyi muun muassa työhyvinvointiin ja innostuneisuuteen liittyen. Tuloksissa nousi esille myös vuokratyöntekijöiden kokema epätasa-arvoisuus suhteessa muihin työntekijöihin. Johtaminen koettiin olevan pääosin hyvällä tasolla, mutta vastauksien jakaantuminen osoitti käyttäjäyrityksien välillä olevan eroja johtamisenkin suhteen.
Tulosten merkitys toimeksiantajayritykselle oli suuri, sillä vuokratyöntekijät ovat henkilöstöpalveluyrityksen liiketoiminnan perusta. Tutkimus mahdollistaa useita eri jatkotutkimuksia liittyen esimerkiksi vuokratyöntekijän kokonaisvaltaiseen työntekijäkokemukseen, työntekijäkokemuksen osatekijöihin tai vuokratyöntekijöiden kokemaan epätasa-arvoisuuteen. The primary aim of this thesis project was to investigate the employee experience and management of temporary agency workers in user companies. The thesis made an attempt to gain insight into how temporary agency work affects employee experience, how the various factors of the employee experience are realised in user companies and what role the management of the user company plays in this. The thesis was implemented for the client organization which operates in the human resources services sector. The client organization is called HR Mentor Oy. The subject of the thesis was based on a reflection that arose during the author’s practical training about how the employee experience of temporary agency workers is structured and what factors contribute to it.
The thesis was carried out as quantitative research, which also integrated the characteristics of qualitative research. The method applied was a survey which included selection questions and open questions. The questionnaire used a fourtier Likert scale. The research team consisted of temporary agency workers who worked through the client organization during the preceding six months. The results of the research were analysed based on theoretical knowledge. Moreover, conclusions and development proposals were presented based on the analysis.
In summary, based on the results, it was indicated that the experience of temporary agency workers in user companies was good according to the overall assessment. The results, however, showed a wide distribution, reflecting the differences between user companies as an example in organisational cultures. Interestingly, one of the key factors in employee experience, the experience of relevance at work, was better achieved than expected. Factors that undermine employee experience were found in connection with well-being at work and enthusiasm. The results also highlighted the inequality experienced by temporary agency workers in relation to other employees. Furthermore, management was generally considered to be at a good level, but the distribution of responses showed that there were differences between user companies in terms of management.
It can be concluded that the significance of the results for the client organization was substantial because temporary agency workers are the basis of the human resources company business. The research allows for a number of further studies for example on the comprehensive employee experience of the temporary agency worker, on the factors of the employee experience or on the inequality experienced by temporary agency workers.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, joka omasi myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka sisälsi valintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyssä käytettiin neliportaista Likert-asteikkoa. Tutkimusjoukko koostui toimeksiantajayrityksen kautta viimeisen puolen vuoden aikana työskennelleistä vuokratyöntekijöistä. Tutkimustulokset analysoitiin teoriatietoon nojaten, jonka pohjalta esitettiin johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tuloksien perusteella vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemuksen käyttäjäyrityksissä voitiin todeta olevan kokonaisarvion mukaisesti hyvä. Tuloksissa näkyi laajaa jakaantuneisuutta, mikä johtui käyttäjäyrityksien välisistä eroista esimerkiksi organisaatiokulttuureissa. Yksi keskeisimmistä työntekijäkokemuksen tekijöistä, merkityksellisyyden kokemus työssä, toteutui tutkimuksessa odotettua paremmin. Työntekijäkokemusta heikentäviä tekijöitä löytyi muun muassa työhyvinvointiin ja innostuneisuuteen liittyen. Tuloksissa nousi esille myös vuokratyöntekijöiden kokema epätasa-arvoisuus suhteessa muihin työntekijöihin. Johtaminen koettiin olevan pääosin hyvällä tasolla, mutta vastauksien jakaantuminen osoitti käyttäjäyrityksien välillä olevan eroja johtamisenkin suhteen.
Tulosten merkitys toimeksiantajayritykselle oli suuri, sillä vuokratyöntekijät ovat henkilöstöpalveluyrityksen liiketoiminnan perusta. Tutkimus mahdollistaa useita eri jatkotutkimuksia liittyen esimerkiksi vuokratyöntekijän kokonaisvaltaiseen työntekijäkokemukseen, työntekijäkokemuksen osatekijöihin tai vuokratyöntekijöiden kokemaan epätasa-arvoisuuteen.
The thesis was carried out as quantitative research, which also integrated the characteristics of qualitative research. The method applied was a survey which included selection questions and open questions. The questionnaire used a fourtier Likert scale. The research team consisted of temporary agency workers who worked through the client organization during the preceding six months. The results of the research were analysed based on theoretical knowledge. Moreover, conclusions and development proposals were presented based on the analysis.
In summary, based on the results, it was indicated that the experience of temporary agency workers in user companies was good according to the overall assessment. The results, however, showed a wide distribution, reflecting the differences between user companies as an example in organisational cultures. Interestingly, one of the key factors in employee experience, the experience of relevance at work, was better achieved than expected. Factors that undermine employee experience were found in connection with well-being at work and enthusiasm. The results also highlighted the inequality experienced by temporary agency workers in relation to other employees. Furthermore, management was generally considered to be at a good level, but the distribution of responses showed that there were differences between user companies in terms of management.
It can be concluded that the significance of the results for the client organization was substantial because temporary agency workers are the basis of the human resources company business. The research allows for a number of further studies for example on the comprehensive employee experience of the temporary agency worker, on the factors of the employee experience or on the inequality experienced by temporary agency workers.