Opiskelijoiden positiivinen mielenterveys Covid-19-pandemian aikana
Paavola, Jemina; Kirsilä, Elli-Noora (2023)
Paavola, Jemina
Kirsilä, Elli-Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413747
Tiivistelmä
Syksyllä 2020 oppilaitokset joutuivat siirtymään etäopiskeluun vallinneen COVID-19-pandemian takia. Opinnäyteyössä tutkittiin pandemiasta aiheutuneen etäopiskelun vaikutuksia opiskelijoihin. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, kuinka opiskelijat kokivat positiivisen mielenterveyden etäopiskeluaikana. Tutkimuksessa tutkittiin myös, mitkä asiat vahvistivat opiskelijoiden positiivista mielenterveyttä etäopiskeluaikana. Tutkimuksen tavoite oli saada tietoa opiskelijoiden etäopiskeluajan kokemuksista, jota opettajat sekä muut kouluyhteisöön kuuluvat pystyisivät tulevaisuudessa hyödyntämään.
Opinnäytetyössä kuvataan julki tietoperustaa COVID-19-viruksesta, mielenterveydestä ja positiivisesta mielenterveydestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmalla. Kyselylomake laadittiin tätä tutkimusta varten teoreettisen tietoperustan pohjalta. Kysely lähetettiin sähköpostilla Centria-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoille (n=75), jotka opiskelivat etäopiskeluaikana. Opinnäytetyö tehtiin Centria-ammattikorkeakoululle. Tulokset esitetään frekvensseinä ja prosenttiosuuksina ja niitä havainnollistetaan diagrammien ja taulukoiden avulla.
Tulosten avulla voidaan nähdä, että etäopiskelu on vaikuttanut opiskelijoihin usealla eri osa-alueella. Enemmistö vastaajista koki, että etäopiskelua suunniteltaessa heidän ajatuksiaan ei kuunneltu tarpeeksi. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan tulkita, että opiskelijoiden kiinnostus opintoihin on ollut hyvää. Tuloksista nähdään myös, että opiskelumotivaatio on ollut heikompaa.
Opinnäytetyössä kuvataan julki tietoperustaa COVID-19-viruksesta, mielenterveydestä ja positiivisesta mielenterveydestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmalla. Kyselylomake laadittiin tätä tutkimusta varten teoreettisen tietoperustan pohjalta. Kysely lähetettiin sähköpostilla Centria-ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijoille (n=75), jotka opiskelivat etäopiskeluaikana. Opinnäytetyö tehtiin Centria-ammattikorkeakoululle. Tulokset esitetään frekvensseinä ja prosenttiosuuksina ja niitä havainnollistetaan diagrammien ja taulukoiden avulla.
Tulosten avulla voidaan nähdä, että etäopiskelu on vaikuttanut opiskelijoihin usealla eri osa-alueella. Enemmistö vastaajista koki, että etäopiskelua suunniteltaessa heidän ajatuksiaan ei kuunneltu tarpeeksi. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan tulkita, että opiskelijoiden kiinnostus opintoihin on ollut hyvää. Tuloksista nähdään myös, että opiskelumotivaatio on ollut heikompaa.