Metsäpalveluyritysten markkinointikysely
Junnila, Oskari (2023)
Junnila, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313409
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sisältää kyselytutkimuksen, jonka aiheena on metsäpalveluyritysten markkinointi. Työ on hämeenlinnalaisen metsäpalveluyrityksen, Viisipuu Oy:n, tilaama ja ideoima tutkimus metsäpalveluiden markkinoinnista. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa metsäpalveluyrittäjien kiinnostusta sekä ajan ja rahan käyttöä markkinointiin ja löytää toimivimmat keinot metsäpalveluiden markkinointiin. Kyselyssä mukana oli Meto-yrittäjät Ry, jonka kautta kysely lähetettiin 159 metsäalan yritykselle. Kysely toteutettiin 1.2.-15.2.2023 välisenä aika ja vastauksia saatiin kaiken kaikkiaan 34 kappaletta.
Työssä käydään läpi markkinoinnin eri keinoja niin digi- kuin myös perinteisen markkinoinnin osalta. Markkinoinnin päätavoitteena on saada lisää asiakkaita ja niiden avulla kasvattaa liiketoimintaa mutta myös toinen tarkoitus markkinoinnilla on brändin luominen ja tunnettuuden lisääminen. Nykypäivän markkinoinnin tulisi olla persoonallista ja mieleenpainuvaa, ehkä jopa tarinallistavaa ja tunteita herättävää informatiivista kerrontaa. Markkinointi on osa yrityksen identiteettiä ja sillä luodaan mielikuvia yrityksestä, joten ei ole ihan samantekevää, miten yritystään markkinoi.
Kyselyyn vastanneet yritykset olivat 1–10 hengen yrityksiä. Toimialoiltaan suurimmat vastaajat olivat metsuriyrittäjiä sekä metsäalan asiantuntijapalveluita tuottavia yrityksiä. Metsäalan yrittäjät eivät koe markkinointia kovin kannattavaksi investoinniksi, sillä markkinointibudjetit olivat keskimäärin hyvin vaatimattomia. Rahan käytön lisäksi aikaa markkinointiin ei kovinkaan paljoa käytetä. Suosituimmat ja toimivimmat keinot vastaajien keskuudessa olivat suoramarkkinointi, verkkosivut, lehtimainonta ja puskaradio. Metsäalan perinteikkyys saattaa osaltaan vaikuttaa digimarkkinoinnin toimivuuteen metsäalalla. Työstä saadut vastaukset kohtaavat omien kokemusten kanssa metsäpalveluiden markkinoinnin suhteen.
Työssä käydään läpi markkinoinnin eri keinoja niin digi- kuin myös perinteisen markkinoinnin osalta. Markkinoinnin päätavoitteena on saada lisää asiakkaita ja niiden avulla kasvattaa liiketoimintaa mutta myös toinen tarkoitus markkinoinnilla on brändin luominen ja tunnettuuden lisääminen. Nykypäivän markkinoinnin tulisi olla persoonallista ja mieleenpainuvaa, ehkä jopa tarinallistavaa ja tunteita herättävää informatiivista kerrontaa. Markkinointi on osa yrityksen identiteettiä ja sillä luodaan mielikuvia yrityksestä, joten ei ole ihan samantekevää, miten yritystään markkinoi.
Kyselyyn vastanneet yritykset olivat 1–10 hengen yrityksiä. Toimialoiltaan suurimmat vastaajat olivat metsuriyrittäjiä sekä metsäalan asiantuntijapalveluita tuottavia yrityksiä. Metsäalan yrittäjät eivät koe markkinointia kovin kannattavaksi investoinniksi, sillä markkinointibudjetit olivat keskimäärin hyvin vaatimattomia. Rahan käytön lisäksi aikaa markkinointiin ei kovinkaan paljoa käytetä. Suosituimmat ja toimivimmat keinot vastaajien keskuudessa olivat suoramarkkinointi, verkkosivut, lehtimainonta ja puskaradio. Metsäalan perinteikkyys saattaa osaltaan vaikuttaa digimarkkinoinnin toimivuuteen metsäalalla. Työstä saadut vastaukset kohtaavat omien kokemusten kanssa metsäpalveluiden markkinoinnin suhteen.