Immigrants' digital exclusion from welfare services
Pirttiaho, Suvi (2023)
Pirttiaho, Suvi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413669
Tiivistelmä
Sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden määrä on kasvanut Euroopassa viimeisen vuosikymmenen aikana. Erityisesti koronaviruspandemia (COVID-19) on vaikuttanut näiden palveluiden digitalisaatioon. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, kuinka maahanmuuttajataustaisilla henkilöillä on riski jäädä näiden sähköisten palveluiden ulkopuolelle.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia, mitkä ovat syyt maahanmuuttajien digitaaliselle kuilulle hyvinvointipalveluissa Euroopassa, mitä vaikutuksia palveluiden ulkopuolelle jäämisellä on maahanmuuttaja-asiakkaille, sekä antaa parannusehdotuksia sähköisille hyvinvointipalveluille, jotta ne olisivat saavutettavampia maahanmuuttaja-asiakkaille. Tässä opinnäytetyössä hyvinvointipalveluilla tarkoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluita julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
Tutkimuskysymykset olivat:
1. Mitkä ovat syyt maahanmuuttajien kokemalle digitaaliselle kuilulle sähköisissä hyvinvointipalveluissa?
2. Mitä vaikutuksia sähköisten hyvinvointipalveluiden digitaalinen kuilu aiheuttaa maahanmuuttajille?
3. Miten sähköisiä hyvinvointipalveluita voidaan kehittää, jotta ne olisivat maahanmuuttajille saavutettavampia?
Tutkimuskysymyksiin vastattiin tekemällä systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Aineisto kerättiin neljästä eri tietokannasta (Web of Science, Springer Link, Ebsco, and Tritonia Finnan artikkelihaku) ja aineistoa etsittiin myös manuaalisesti. Yhteensä 13 artikkelia valittiin aineistoon. Aineisto sisälsi sekä laadullista että määrällistä tutkimusta, joten aineisto analysoitiin narratiivisella synteesillä.
Tutkimustulokset näyttävät, kuinka taidot ja tiedot, yksilön ominaisuudet, motivaatio ja asenteet sekä tietotekniikan saatavuus ovat syitä maahanmuuttajien digitaaliseen kuiluun sähköisissä hyvinvointipalveluissa. Digitaalinen kuilu voi johtaa palveluista syrjäytymiseen, ulkopuolisen avun käyttämiseen, hyvinvoinnin vähenemiseen, sekä aiheuttaa kustannuksia. Palveluita voidaan kehittää saavutettavammaksi palveluiden etukäteissunnittelulla, tarjoamalla monikanavaisia palveluita ja digitaalista tukea, palvelumuotoilulla, sekä käyttäjien motivoinnilla. The amount of digital social and healthcare services has increased in Europe in the last decade, and especially the COVID-19 pandemic has affected the digitalization of these services. Previous literature has shown how people with an immigrant background are at risk of being excluded from digital welfare services.
The aim of this thesis was to find out what the causes of digital exclusion of immigrants in the welfare services in Europe are, what kind of effects this has on the immigrant clients, and also to give suggestions on how digital welfare services could be improved to provide immigrants with accessibility to the service. In this thesis, welfare services were referred to as both social and healthcare services, and at both public, private and third-sector levels.
The research questions were:
1. What are the causes of the digital exclusion of immigrants in digital welfare services?
2. What are the effects of the digital exclusion on immigrants using digital welfare services?
3. How can digital welfare services be improved to provide immigrants with accessibility to the services?
A systematic literature review was conducted to answer these research questions. The literature search was done in four different databases (Web of Science, Springer Link, Ebsco, and Tritonia Finna’s Article search) and literature was also searched manually. In total 13 articles were chosen for the review. The analysis was carried out with a narrative synthesis since the chosen articles include both qualitative and quantitative data.
The results show how skills and knowledge, an individual's characteristics, motivation and attitudes, as well as access to ICT are the causes of the digital exclusion of immigrants in digital welfare services. The effects of digital exclusion on immigrants using digital welfare services include exclusion from the services, turning to outside help, decreased well-being, as well as time consumption and costs. The improvements for digital welfare services to provide immigrants with accessibility to the service include service design, digital support, providing multi-channel services, pre-planning the services, and motivating the users.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia, mitkä ovat syyt maahanmuuttajien digitaaliselle kuilulle hyvinvointipalveluissa Euroopassa, mitä vaikutuksia palveluiden ulkopuolelle jäämisellä on maahanmuuttaja-asiakkaille, sekä antaa parannusehdotuksia sähköisille hyvinvointipalveluille, jotta ne olisivat saavutettavampia maahanmuuttaja-asiakkaille. Tässä opinnäytetyössä hyvinvointipalveluilla tarkoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluita julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla.
Tutkimuskysymykset olivat:
1. Mitkä ovat syyt maahanmuuttajien kokemalle digitaaliselle kuilulle sähköisissä hyvinvointipalveluissa?
2. Mitä vaikutuksia sähköisten hyvinvointipalveluiden digitaalinen kuilu aiheuttaa maahanmuuttajille?
3. Miten sähköisiä hyvinvointipalveluita voidaan kehittää, jotta ne olisivat maahanmuuttajille saavutettavampia?
Tutkimuskysymyksiin vastattiin tekemällä systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Aineisto kerättiin neljästä eri tietokannasta (Web of Science, Springer Link, Ebsco, and Tritonia Finnan artikkelihaku) ja aineistoa etsittiin myös manuaalisesti. Yhteensä 13 artikkelia valittiin aineistoon. Aineisto sisälsi sekä laadullista että määrällistä tutkimusta, joten aineisto analysoitiin narratiivisella synteesillä.
Tutkimustulokset näyttävät, kuinka taidot ja tiedot, yksilön ominaisuudet, motivaatio ja asenteet sekä tietotekniikan saatavuus ovat syitä maahanmuuttajien digitaaliseen kuiluun sähköisissä hyvinvointipalveluissa. Digitaalinen kuilu voi johtaa palveluista syrjäytymiseen, ulkopuolisen avun käyttämiseen, hyvinvoinnin vähenemiseen, sekä aiheuttaa kustannuksia. Palveluita voidaan kehittää saavutettavammaksi palveluiden etukäteissunnittelulla, tarjoamalla monikanavaisia palveluita ja digitaalista tukea, palvelumuotoilulla, sekä käyttäjien motivoinnilla.
The aim of this thesis was to find out what the causes of digital exclusion of immigrants in the welfare services in Europe are, what kind of effects this has on the immigrant clients, and also to give suggestions on how digital welfare services could be improved to provide immigrants with accessibility to the service. In this thesis, welfare services were referred to as both social and healthcare services, and at both public, private and third-sector levels.
The research questions were:
1. What are the causes of the digital exclusion of immigrants in digital welfare services?
2. What are the effects of the digital exclusion on immigrants using digital welfare services?
3. How can digital welfare services be improved to provide immigrants with accessibility to the services?
A systematic literature review was conducted to answer these research questions. The literature search was done in four different databases (Web of Science, Springer Link, Ebsco, and Tritonia Finna’s Article search) and literature was also searched manually. In total 13 articles were chosen for the review. The analysis was carried out with a narrative synthesis since the chosen articles include both qualitative and quantitative data.
The results show how skills and knowledge, an individual's characteristics, motivation and attitudes, as well as access to ICT are the causes of the digital exclusion of immigrants in digital welfare services. The effects of digital exclusion on immigrants using digital welfare services include exclusion from the services, turning to outside help, decreased well-being, as well as time consumption and costs. The improvements for digital welfare services to provide immigrants with accessibility to the service include service design, digital support, providing multi-channel services, pre-planning the services, and motivating the users.