How to Start Promoting Digital Skills and Know-how in Toddlers’ Groups
Bernárdez López, Andrea Sofía (2023)
Bernárdez López, Andrea Sofía
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313272
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opaskirja, joka auttaa varhaiskasvatuksen opettajia opettamaan lapsille tieto- ja viestintätaitoja sekä kehittämään taaperoikäisten lasten digitaalista osaamista. Opinnäytetyö on linjassa niin opetussuunnitelman kuin työelämän tarpeiden kanssa, ja se toteutettiin päiväkoti ICEC Pilke Kauniaisissa. Näin ollen opaskirja tehtiin tietyn päiväkodin opettajien käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena on esittää ideoita, joilla kehittää taaperoiden digitaalista osaamista. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa päiväkotien, erityisesti ICEC Pilke Kauniaisen, nykytilannetta tähän aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitaalista osaamista, monilukutaitoa, lasten ikäkohtaista kehitystä sekä opettajien ja lasten teknologiankäyttöä. Aiheesta tehtiin laajaa taustatutkimusta lähdekritiikki huomioiden. Toiminnallisen osan toteuttamisessa hyödynnettiin teoreettisessa viitekehyksessä kuvattua tietoa sekä työkokemuksen perusteella saatua käytännön kokemusta. Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin haastattelemalla ICEC Pilke Kauniaisten opettajia, minkä jälkeen luotiin ja toteutettiin neljä tuntisuunnitelmia.
Kahdelta opettajalta sekä päiväkodin johtajalta saadun palauteen mukaan lopputulos on hyödyllinen ja onnistunut. Opaskirja auttaa opettajia toteuttamaan aktiviteetteja, jotka kehittävät digitaalista osaamista. Lisäksi tällä tutkimuksella on ollut suuri vaikutus ICEC Pilke Kauniaisissa, sillä se on edistänyt yrityksen koulutusohjelmaa, jolla kehitetään digitaalista osaamista, tieto- ja viestintätaitoja sekä opettajien itseluottamusta. Tämän opinnäytetyön ansiosta ICEC Pilke Kauniaisiin nimettiin digituutori, joka on vastuussa siitä, että digitaalisen osaamisen käyttöön kannustetaan kaikissa ryhmissä sekä siitä, että opettajien digitaalinen osaaminen parantuu entisestään.
Tätä tutkimusta voitaisiin laajentaa toteuttamalla tuntisuunnitelmat useammassa päiväkodissa. Näin saataisiin laajempi kuva siitä, miten lapset oppivat sekä nähtäisiin, toimivatko tuntisuunnitelmat kaikissa taaperoryhmissä. Lisäksi perheiden osallistaminen olisi seuraava luonnollinen askel. Vanhempien kanssa voitaisiin työstää lasten digitaalisten taitojen kehittymistä tai vanhemmille voitaisiin antaa vinkkejä ja neuvoja aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään digitaalista osaamista, monilukutaitoa, lasten ikäkohtaista kehitystä sekä opettajien ja lasten teknologiankäyttöä. Aiheesta tehtiin laajaa taustatutkimusta lähdekritiikki huomioiden. Toiminnallisen osan toteuttamisessa hyödynnettiin teoreettisessa viitekehyksessä kuvattua tietoa sekä työkokemuksen perusteella saatua käytännön kokemusta. Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin haastattelemalla ICEC Pilke Kauniaisten opettajia, minkä jälkeen luotiin ja toteutettiin neljä tuntisuunnitelmia.
Kahdelta opettajalta sekä päiväkodin johtajalta saadun palauteen mukaan lopputulos on hyödyllinen ja onnistunut. Opaskirja auttaa opettajia toteuttamaan aktiviteetteja, jotka kehittävät digitaalista osaamista. Lisäksi tällä tutkimuksella on ollut suuri vaikutus ICEC Pilke Kauniaisissa, sillä se on edistänyt yrityksen koulutusohjelmaa, jolla kehitetään digitaalista osaamista, tieto- ja viestintätaitoja sekä opettajien itseluottamusta. Tämän opinnäytetyön ansiosta ICEC Pilke Kauniaisiin nimettiin digituutori, joka on vastuussa siitä, että digitaalisen osaamisen käyttöön kannustetaan kaikissa ryhmissä sekä siitä, että opettajien digitaalinen osaaminen parantuu entisestään.
Tätä tutkimusta voitaisiin laajentaa toteuttamalla tuntisuunnitelmat useammassa päiväkodissa. Näin saataisiin laajempi kuva siitä, miten lapset oppivat sekä nähtäisiin, toimivatko tuntisuunnitelmat kaikissa taaperoryhmissä. Lisäksi perheiden osallistaminen olisi seuraava luonnollinen askel. Vanhempien kanssa voitaisiin työstää lasten digitaalisten taitojen kehittymistä tai vanhemmille voitaisiin antaa vinkkejä ja neuvoja aiheeseen liittyen.