Sairaanhoitajien ja potilaiden kokemuksia etäpalveluista
Översti, Mari (2023)
Översti, Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413593
Tiivistelmä
Terveydenhuollon etäpalveluiden käyttö on lisääntynyt runsaasti viime vuosien aikana. Väestön ikääntyminen ja terveydenhuollon muutokset edellyttävät uusia keinoja vastata potilaiden tarpeisiin. Etäpalveluiden avulla edistetään palveluiden saatavuutta ja hoidon jatkuvuutta. Etäpalveluiden lisääntyminen muuttaa terveydenhuollon ammattilaisen toimintatapoja ja palvelunkuvaa sekä aktivoi potilaiden omaa roolia hyvinvointinsa hoidossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa millaisia kokemuksia potilailla ja sairaanhoitajilla on etäpalveluista sekä miksi etäpalveluja tarvitaan ja miten niitä toteutetaan. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää näitä palveluja kehitettäessä.
Etäpalveluiden haasteet liittyvät teknisten taitojen ja palvelujen käytön osaamiseen. Sairaanhoitajat tulisi ottaa mukaan päätöksentekoon uusia palveluja kehitettäessä, jotta he pystyvät tukemaan ja ohjaamaan potilaita niiden käytössä. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena (n= 15) Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun Ammattikorkeakoulun DIGITEKO-hanke. The use of remote health care services has increased significantly in recent years. The aging of the population and changes in healthcare require new ways to meet the needs of patients. Remote services promote the availability of services and the continuity of care. The increase in remote services changes the healthcare professional's operating methods and service image and activates the patients' own role in the care of their well-being.
The purpose of the thesis is to map what kind of experiences patients and nurses have with remote services, as well as why remote services are needed and how they are implemented. The goal is to produce information that can be used when developing these services.
The challenges of remote services are related to technical skills and competence in using services. Nurses should be included in decision-making when developing new services, so that they can support and guide patients in their use. The thesis was implemented as a narrative literature review (n= 15). The thesis was commissioned by the Turku University of Applied Sciences' DIGITEKO project.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa millaisia kokemuksia potilailla ja sairaanhoitajilla on etäpalveluista sekä miksi etäpalveluja tarvitaan ja miten niitä toteutetaan. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää näitä palveluja kehitettäessä.
Etäpalveluiden haasteet liittyvät teknisten taitojen ja palvelujen käytön osaamiseen. Sairaanhoitajat tulisi ottaa mukaan päätöksentekoon uusia palveluja kehitettäessä, jotta he pystyvät tukemaan ja ohjaamaan potilaita niiden käytössä. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena (n= 15) Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun Ammattikorkeakoulun DIGITEKO-hanke.
The purpose of the thesis is to map what kind of experiences patients and nurses have with remote services, as well as why remote services are needed and how they are implemented. The goal is to produce information that can be used when developing these services.
The challenges of remote services are related to technical skills and competence in using services. Nurses should be included in decision-making when developing new services, so that they can support and guide patients in their use. The thesis was implemented as a narrative literature review (n= 15). The thesis was commissioned by the Turku University of Applied Sciences' DIGITEKO project.