Pienyrityksen viestintästrategia : yrityksen viestintästrategian kehittämistyö
Leivo, Sanna (2023)
Leivo, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413537
Tiivistelmä
Viestintä on jokaisen yrityksen ydintehtäviä. Yritysten toiminta edellyttää aktiivista viestintää sidosryhmiensä kanssa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda viestintästrategia pienyritykselle.
Nykytila-analyysissä hyödynnettiin SWOT-työpajaa, teemahaastattelua, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyskyselyitä sekä internetsivujen käytön analyysiä. Näiden avulla selvitettiin kohdeyrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat eri sidosryhmien näkökulmasta ja näiden vaikutus viestintästrategiaan. Lisäksi tarkasteltiin eri sidosryhmien välillä vaikuttavia sosiaalisen vastuun vuorovaikutusstrategioita, viestintästrategiaan sisällytettäviä arvonäkemyksiä sekä viestinnän mittaamisen mahdollisuuksia.
Viestintää toteutettiin yrityksessä hyvin, joka näkyi muun muassa asiakas- ja henkilöstötyytyväisyytenä sekä pääosin hyvänä viestintäkulttuurina. Viestintästrategiassa viestintäkulttuurin kehitettävinä osa-alueina havaittiin viestinnän aktiivisuus, edistyksellisyys ja tasa-arvoisuus. Potilasasiakasryhmän kanssa viestinnän todettiin toimivan parhaiten ja eniten kehitettävää löydettiin viestimisessä lähettävien lääkäreiden kanssa. Viestinnässä vaikuttavat sosiaalisen vastuun vuorovaikutusstrategiat olivat proaktiivisuus ja mukautuvuus. Viestintää voidaan mitata mm. tyytyväisyyskyselyiden, asiakaslupauksen toteutumisen, nettisivujen käytön ja SWOT-työkalun avulla.
Nykytila-analyysissä hyödynnettiin SWOT-työpajaa, teemahaastattelua, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyskyselyitä sekä internetsivujen käytön analyysiä. Näiden avulla selvitettiin kohdeyrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat eri sidosryhmien näkökulmasta ja näiden vaikutus viestintästrategiaan. Lisäksi tarkasteltiin eri sidosryhmien välillä vaikuttavia sosiaalisen vastuun vuorovaikutusstrategioita, viestintästrategiaan sisällytettäviä arvonäkemyksiä sekä viestinnän mittaamisen mahdollisuuksia.
Viestintää toteutettiin yrityksessä hyvin, joka näkyi muun muassa asiakas- ja henkilöstötyytyväisyytenä sekä pääosin hyvänä viestintäkulttuurina. Viestintästrategiassa viestintäkulttuurin kehitettävinä osa-alueina havaittiin viestinnän aktiivisuus, edistyksellisyys ja tasa-arvoisuus. Potilasasiakasryhmän kanssa viestinnän todettiin toimivan parhaiten ja eniten kehitettävää löydettiin viestimisessä lähettävien lääkäreiden kanssa. Viestinnässä vaikuttavat sosiaalisen vastuun vuorovaikutusstrategiat olivat proaktiivisuus ja mukautuvuus. Viestintää voidaan mitata mm. tyytyväisyyskyselyiden, asiakaslupauksen toteutumisen, nettisivujen käytön ja SWOT-työkalun avulla.