Akuutin kriisityön ja psykologisen ensiavun koulutuksen suunnittelu ja toteutus työterveyshuollossa
Virta, Annastiina (2023)
Virta, Annastiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313419
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa työterveyshuollon hoitohenkilökunnalle suunnatuilla koulutuspäivillä kertaluonteinen koulutus, koskien työterveyshuollon asiakkaiden kohtaamia kriisejä, akuuttia kriisitilannetta, puhelimessa ja sähköisillä keskustelualustoilla annettua psykologista ensiapua ja oikeanlaista ohjausta akuuteissa tilanteissa.
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi eräs terveydenhuollon organisaatio, joka tarjoaa mm. työterveyspalveluita asiakkailleen. Koulutus ja siinä käytetty materiaali suunnattiin työterveyshuollossa työskenteleville hoitajille, jotka työssään kohtaavat työterveysasiakkaita ensimmäiseksi, joko puhelimessa tai sähköisellä keskustelualustalla, akuutin kriisitilanteen sattuessa.
Hoitajille suunnatun koulutuksen ja siihen suunnitellun materiaalin tavoitteena oli lisätä hoitajien ammattitaitoa akuuteissa kriisitilanteissa ja antaa heille samalla työkaluja toimia asiakkaiden kanssa vaativissa ohjaustilanteissa. Koulutuksen avulla henkilöstöä opastettiin antamaan psykologista ensiapua kriisitilanteessa olevalle asiakkaalle, joko puhelimitse tai sähköisellä keskustelualustalla. Koulutuksessa keskityttiin muun muassa arvioimaan asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisesti sekä ohjaamaan hänet tarvittaessa eteenpäin oikean avun piiriin työterveyshuollon kriisityön prosessin mukaisesti.
Koulutukseen osallistui yhteensä 52 hoitohenkilökunnan ammattilaista, joilta kerättiin jälkikäteen nimetöntä palautetta Microsoft Forms-kyselyn avulla koulutuksen sisällöistä ja toteutuksesta. Saadun palautteen perusteella koulutus koettiin hyödylliseksi ja siitä saatiin uusia käytännön taitoja akuutissa kriisitilanteessa olevan asiakkaan kohtaamiseen. Näinä taitoina mainittiin esimerkiksi, se että kriisiä ei tarvitse ratkaista heti ensikontaktissa asiakkaan kanssa, vaan tärkeintä on luoda asiakkaalle rauhallinen ja turvallinen olo ja kertoa, että hänen asiansa on otettu nyt hoidettavaksi. Tärkeänä pidettiin myös sen muistamista, että jokainen akuutin kriisin kokenut henkilö kokee asian eri tavalla. Palautteen perusteella hoitohenkilökunta koki saaneensa myös enemmän rohkeutta toimia akuuteissa kriisitilanteissa asiakkaiden kanssa.
Jatkokehittämisehdotuksena voisi mainita työterveyshuollon asiakasnäkökulman selvittämisen. Esimerkiksi minkälaista kriisiapua työterveyshuollon asiakkaat ovat kokeneet saaneensa työterveyshuollosta, miten asiakkaiden saama psykologinen ensiapu ja ohjaus ensikontaktissa hoitajan kanssa ovat auttaneet heitä sekä minkälaista apua ja ohjausta asiakkaat mahdollisesti toivoisivat saavansa jatkossa.
Avainsanat kriisi, akuutti kriisi, psykologinen ensiapu, kriisitilanteen psykologinen tuki, kriisityön tuki työterveyshuollossa, henkilökuntakoulutus
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi eräs terveydenhuollon organisaatio, joka tarjoaa mm. työterveyspalveluita asiakkailleen. Koulutus ja siinä käytetty materiaali suunnattiin työterveyshuollossa työskenteleville hoitajille, jotka työssään kohtaavat työterveysasiakkaita ensimmäiseksi, joko puhelimessa tai sähköisellä keskustelualustalla, akuutin kriisitilanteen sattuessa.
Hoitajille suunnatun koulutuksen ja siihen suunnitellun materiaalin tavoitteena oli lisätä hoitajien ammattitaitoa akuuteissa kriisitilanteissa ja antaa heille samalla työkaluja toimia asiakkaiden kanssa vaativissa ohjaustilanteissa. Koulutuksen avulla henkilöstöä opastettiin antamaan psykologista ensiapua kriisitilanteessa olevalle asiakkaalle, joko puhelimitse tai sähköisellä keskustelualustalla. Koulutuksessa keskityttiin muun muassa arvioimaan asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisesti sekä ohjaamaan hänet tarvittaessa eteenpäin oikean avun piiriin työterveyshuollon kriisityön prosessin mukaisesti.
Koulutukseen osallistui yhteensä 52 hoitohenkilökunnan ammattilaista, joilta kerättiin jälkikäteen nimetöntä palautetta Microsoft Forms-kyselyn avulla koulutuksen sisällöistä ja toteutuksesta. Saadun palautteen perusteella koulutus koettiin hyödylliseksi ja siitä saatiin uusia käytännön taitoja akuutissa kriisitilanteessa olevan asiakkaan kohtaamiseen. Näinä taitoina mainittiin esimerkiksi, se että kriisiä ei tarvitse ratkaista heti ensikontaktissa asiakkaan kanssa, vaan tärkeintä on luoda asiakkaalle rauhallinen ja turvallinen olo ja kertoa, että hänen asiansa on otettu nyt hoidettavaksi. Tärkeänä pidettiin myös sen muistamista, että jokainen akuutin kriisin kokenut henkilö kokee asian eri tavalla. Palautteen perusteella hoitohenkilökunta koki saaneensa myös enemmän rohkeutta toimia akuuteissa kriisitilanteissa asiakkaiden kanssa.
Jatkokehittämisehdotuksena voisi mainita työterveyshuollon asiakasnäkökulman selvittämisen. Esimerkiksi minkälaista kriisiapua työterveyshuollon asiakkaat ovat kokeneet saaneensa työterveyshuollosta, miten asiakkaiden saama psykologinen ensiapu ja ohjaus ensikontaktissa hoitajan kanssa ovat auttaneet heitä sekä minkälaista apua ja ohjausta asiakkaat mahdollisesti toivoisivat saavansa jatkossa.
Avainsanat kriisi, akuutti kriisi, psykologinen ensiapu, kriisitilanteen psykologinen tuki, kriisityön tuki työterveyshuollossa, henkilökuntakoulutus