Hur marknadsföra evenemang för unga vuxna
Arrakoski, Nathalie (2023)
Arrakoski, Nathalie
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313452
Tiivistelmä
I detta arbete har jag undersökt hur företag marknadsföra evenemang i Finland. Syftet med detta arbete har varit att undersöka de mest effektiva metoderna företag använder sig av när de marknadsför evenemang för unga vuxna. Arbetet är begränsat till evenemangs marknadsföring från företagets synvinkel och till enbart målgruppen unga vuxna. Jag använde kvalitativ forskning eftersom det möjliggjorde mer detaljerad information, tilläggsfrågor och diskussioner. Det visade sig att respondenterna anser att bästa sättet att marknadsföra evenemang för unga är via sociala medier, eftersom målgruppen spenderar mycket tid på sociala medier och budskapet blir då lätt tillgängligt. Respondenterna ansåg att innehållet som publiceras på sociala medier har stor betydelse för att väcka intresse. För att få fram sitt budskap i den hårda konkurrensen är det viktigt att evenemangets höjdpunkter som kända artister, unikt program eller annat som är speciellt med evenemanget lyfts fram. Alla som jag intervjuade använde influencers i sin marknadsföring, för att de har ett stort nätverk av följare, de är på sociala plattformar och det anses vara ett effektivt sätt jämfört med traditionella marknadsföringsmetoder som tex. print. En video eller en livesändning från vardagen tilltalar mer än en statisk bild eller text i någon social media. Det var tydligt att alla som jag intervjuade marknadsför evenemangen i praktiken mycket enligt vad teorin beskriver är det bästa sättet. Det är tydligt att fokuset eller valet av marknadsföringsmetoder är digitaliserade eftersom sociala medier med mångsidiga möjligheter anses vara det mest effektiva sättet att nå och väcka intresse i målgruppen unga vuxna.