ATRIA OYJ:N KRIISIVIESTINNÄN KEHITTÄMINEN: ITIKKA OSUUSKUNNAN JA LIHAKUNNAN KRIISIVIESTINTÄSUUNNITELMA
Bamichas, Elena Maria (2014)
Bamichas, Elena Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062713255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062713255
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona elintarvikealan suuryritykselle Atria Oyj:lle. Opinnäytetyö käsittelee Atria Oyj:n Suomen liiketoiminta-alueen kriisiviestinnän kehittämistä. Työn tarkoituksena on tehdä yhteinen kriisiviestintäsuunnitelma Itikka osuuskunnalle ja Lihakunnalle, jotka ovat Atria Oyj:n tärkeitä yhteistyökumppaneita ja pörssiyhtiön suurimmat osakkeenomistajat.
Tehokkaan kriisiviestintäsuunnitelman luomiseksi on työn teoriaosassa käsitelty laajasti yritysmaailman kriisejä ja niiden hallintaa monipuolisessa mediakentässä. Kirjallisuuslähteinä on käytetty kriisiviestintään erikoistuneiden viestinnän ammattilaisten teoksia. Tärkeinä tietolähteinä opinnäytetyön toteutuksessa ovat olleet Itikka osuuskunnan ja Lihakunnan toimitusjohtaja sekä Atria Oyj:n viestintäpäällikkö.
Haastattelujen lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin Itikan ja Lihakunnan hallituksen ja hallitusneuvoston jäsenille suunnattua kyselyä. Kyselytutkimus käsitteli osuuskuntien jäsenten kriisivalmiutta ja toiveita kriisivalmiuden kehittämiseksi. Kyselytutkimuksen avulla saatiin tärkeää tietoa kriisisuunnitelman luomiseen. Vastauksista selvisi, että kriisiviestintäohjeistus on tarpeellinen myös tuotantotiloilla.
Opinnäytetyön produktiivisena tuotoksena on Itikka osuuskunnan ja Lihakunnan kriisiviestintäsuunnitelma, joka tehostaa Atria Oyj:n kriisinhallintaprosessia. Osuuskunnille luotu kriisiviestintäsuunnitelma on organisaatioille ensimmäinen kriisisuunnitelma. Sen avulla selvennetään viestintävastuita ja yhtenäistetään Atrian ja osuuskuntien viestintää kriisitilanteissa. Kriisiviestintäsuunnitelman pohjalta tehtiin erillinen kriisi-ohjeistus osuuskunnan jäsenille.
Tehokkaan kriisiviestintäsuunnitelman luomiseksi on työn teoriaosassa käsitelty laajasti yritysmaailman kriisejä ja niiden hallintaa monipuolisessa mediakentässä. Kirjallisuuslähteinä on käytetty kriisiviestintään erikoistuneiden viestinnän ammattilaisten teoksia. Tärkeinä tietolähteinä opinnäytetyön toteutuksessa ovat olleet Itikka osuuskunnan ja Lihakunnan toimitusjohtaja sekä Atria Oyj:n viestintäpäällikkö.
Haastattelujen lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin Itikan ja Lihakunnan hallituksen ja hallitusneuvoston jäsenille suunnattua kyselyä. Kyselytutkimus käsitteli osuuskuntien jäsenten kriisivalmiutta ja toiveita kriisivalmiuden kehittämiseksi. Kyselytutkimuksen avulla saatiin tärkeää tietoa kriisisuunnitelman luomiseen. Vastauksista selvisi, että kriisiviestintäohjeistus on tarpeellinen myös tuotantotiloilla.
Opinnäytetyön produktiivisena tuotoksena on Itikka osuuskunnan ja Lihakunnan kriisiviestintäsuunnitelma, joka tehostaa Atria Oyj:n kriisinhallintaprosessia. Osuuskunnille luotu kriisiviestintäsuunnitelma on organisaatioille ensimmäinen kriisisuunnitelma. Sen avulla selvennetään viestintävastuita ja yhtenäistetään Atrian ja osuuskuntien viestintää kriisitilanteissa. Kriisiviestintäsuunnitelman pohjalta tehtiin erillinen kriisi-ohjeistus osuuskunnan jäsenille.