Houkuttaako vammaisala? Lähihoitajaopiskelijoiden mielikuvien hyödyntäminen organisaation vetovoiman kehittämiseksi
Hanski, Tuulia (2023)
Hanski, Tuulia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313395
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala työllistää Suomessa lähes 400 000 henkilöä. Alalla vallitsee kuitenkin työvoimapula, ja työvoiman saatavuuteen vaikuttaa voimakkaasti myös alan vetovoiman puute. Alaa koskevien mielikuvien ja työpaikkojen vetovoiman kehittämistä vaaditaan, jotta alalle riittäisi ammattitaitoisia ja motivoitu-neita ammattilaisia myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lähihoitajaopiskelijoiden mielikuvia ke-hitysvamma-alasta sekä työstä kehitysvamma-alan palveluissa ja muodostaa kehittämisehdotukset alan organisaation vetovoiman lisäämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät alan opiskelijoiden kiinnostusta hakeutua kehitysvamma-alan työpaikkoihin. Opinnäytetyön tutkivan kehittämisen menetelmänä hyödynnettiin palvelumuotoilua, mikä mahdollisti lähihoitajaopiskelijoiden sekä alan organisaation työntekijöiden osallistamisen kehittämiseen. Aineistonhankinnanmenetelminä käytettiin kyselyä ja ideointia. Avoimista kysymyksistä koostuva kysely toteutettiin Webropol 3.0-ohjelmalla. Ideoinnin menetelmänä käytettiin aivoriiheä.
Kyselytutkimuksen tuloksissa kehitysvamma-alan kiinnostavuutta lisääviksi tekijöiksi nousi työn merkityksellisyys sekä työnkuvan monipuolisuus. Alan kiinnostavuutta heikentävä tekijä oli kehitysvammatyössä esiintyvä väkivallan mahdollisuus. Aiempi kokemus alalta ja työnantajakuva sekä lisäsivät että heikensivät kiinnostusta hakeutua alalle töihin.
Opinnäytetyössä muodostetuista kehittämisehdotuksista tärkeimmäksi nousi yhteistyön lisääminen organisaation ja peruskoulujen välille. Tiedon lisääminen ja positiivisten kokemusten tarjoaminen jo yläkouluikäisille opiskelijoille mahdollistaisi mielikuviin vaikuttamisen jo ennen jatko-opinto valintojen tekemistä. The social and health care employs almost 400,000 people in Finland. However, there is a labour shortage in the field and the lack of attractiveness of the field is strongly affecting the availability of employees. Developing the perceptions and employer attractiveness is required to ensure enough skilled and motivated professionals in the field in the future as well.
The purpose of the thesis was to investigate practical nursing students' perceptions of disability services and work in the field of disability services and to create development proposals to increase the employer attractiveness of the organization. The aim of the thesis was to produce information on which factors increase or decrease the interest of students to apply for jobs in the disability services. The research method used was service design, which made it possible to involve practical nursing students and the employees of the field organization in the development. A Webropol 3.0 survey and brainstorming were used as methods to gather information. The survey consisted of open questions.
The survey revealed that the factors increasing interest in disability services were the meaningfulness of the work and the versatility of the job description. Interest in the field is weakened by the possibility of violence at work. Previous experiences and the employer's image influenced the decision to apply to the field as either positive or negative factors.
The most important development proposal made in the study was increasing cooperation between the organization and secondary schools. Increasing knowledge and offering positive experiences to secondary school-aged students would make it possible to influence their perceptions even before making further study choices.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lähihoitajaopiskelijoiden mielikuvia ke-hitysvamma-alasta sekä työstä kehitysvamma-alan palveluissa ja muodostaa kehittämisehdotukset alan organisaation vetovoiman lisäämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät alan opiskelijoiden kiinnostusta hakeutua kehitysvamma-alan työpaikkoihin. Opinnäytetyön tutkivan kehittämisen menetelmänä hyödynnettiin palvelumuotoilua, mikä mahdollisti lähihoitajaopiskelijoiden sekä alan organisaation työntekijöiden osallistamisen kehittämiseen. Aineistonhankinnanmenetelminä käytettiin kyselyä ja ideointia. Avoimista kysymyksistä koostuva kysely toteutettiin Webropol 3.0-ohjelmalla. Ideoinnin menetelmänä käytettiin aivoriiheä.
Kyselytutkimuksen tuloksissa kehitysvamma-alan kiinnostavuutta lisääviksi tekijöiksi nousi työn merkityksellisyys sekä työnkuvan monipuolisuus. Alan kiinnostavuutta heikentävä tekijä oli kehitysvammatyössä esiintyvä väkivallan mahdollisuus. Aiempi kokemus alalta ja työnantajakuva sekä lisäsivät että heikensivät kiinnostusta hakeutua alalle töihin.
Opinnäytetyössä muodostetuista kehittämisehdotuksista tärkeimmäksi nousi yhteistyön lisääminen organisaation ja peruskoulujen välille. Tiedon lisääminen ja positiivisten kokemusten tarjoaminen jo yläkouluikäisille opiskelijoille mahdollistaisi mielikuviin vaikuttamisen jo ennen jatko-opinto valintojen tekemistä.
The purpose of the thesis was to investigate practical nursing students' perceptions of disability services and work in the field of disability services and to create development proposals to increase the employer attractiveness of the organization. The aim of the thesis was to produce information on which factors increase or decrease the interest of students to apply for jobs in the disability services. The research method used was service design, which made it possible to involve practical nursing students and the employees of the field organization in the development. A Webropol 3.0 survey and brainstorming were used as methods to gather information. The survey consisted of open questions.
The survey revealed that the factors increasing interest in disability services were the meaningfulness of the work and the versatility of the job description. Interest in the field is weakened by the possibility of violence at work. Previous experiences and the employer's image influenced the decision to apply to the field as either positive or negative factors.
The most important development proposal made in the study was increasing cooperation between the organization and secondary schools. Increasing knowledge and offering positive experiences to secondary school-aged students would make it possible to influence their perceptions even before making further study choices.