Autismikirjolla oleva lapsi ja perheen tukeminen
Tonteri, Noora; Koskimäki, Minna (2023)
Tonteri, Noora
Koskimäki, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313025
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on varhaislapsuudessa ilmenevä kehityksen häiriö, jonka oireiden ilmeneminen on yksilöllistä. Keskeisimpiä erityispiirteitä autismikirjon häiriöistä kärsiville lapsille on haasteet kommunikaatiossa, vuorovaikutuksessa, käyttäytymismalleissa ja kiinnostuksen kohteissa. Varhaisessa vaiheessa aloitettu kuntoutus tukee parhaiten lapsen kehityspolkua, kuntoutus suunnitellaan yhteistyössä vanhempien ja eri alojen ammattilaisten kanssa on tärkeää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä lastensuojelulaitoksen työntekijöiden tietoutta ja valmiutta työskennellä autismikirjon lapsen ja perheen kanssa, sekä selvittää minkälaisia tuloksia vanhempainohjauksella on saavutettu autismikirjolla olevien lasten kuntoutuksessa.
Opinnäytetyön toteutustavaksi valittiin kuvailevan kirjallisuuskatsaus käyttäen narratiivista otetta. Aineiston keruu tapahtui käyttäen Cinahl Ultimate (EBSCO), PubMed-, Medic- ja Janet-tietokantoja, jotka sisältävät kansainvälisiä sosiaali- ja terveysalan tutkimusartikkeleita. Tiedonhakujen tuloksena katsaukseen valikoitui yhteensä kahdeksan kansainvälistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin keinoja.
Tulokset osoittivat, että vanhempainohjaus lisäsi vanhempien ymmärrystä autismikirjon oireista ja vanhemmilla oli aiempaa enemmän jaksamista puuttua lapsen ongelmakäyttäytymiseen. Ryhmämuotoiset psykoedukaatiot vahvistivat vanhemmuuden tunnetta, joka samanaikaisesti osoitti vanhempien kokemuksen stressin vähentymisestä. Vahvistunut vanhemmuus osoitti myös vähentävän lapsen lääkityksen tarvetta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä lastensuojelulaitoksen työntekijöiden tietoutta ja valmiutta työskennellä autismikirjon lapsen ja perheen kanssa, sekä selvittää minkälaisia tuloksia vanhempainohjauksella on saavutettu autismikirjolla olevien lasten kuntoutuksessa.
Opinnäytetyön toteutustavaksi valittiin kuvailevan kirjallisuuskatsaus käyttäen narratiivista otetta. Aineiston keruu tapahtui käyttäen Cinahl Ultimate (EBSCO), PubMed-, Medic- ja Janet-tietokantoja, jotka sisältävät kansainvälisiä sosiaali- ja terveysalan tutkimusartikkeleita. Tiedonhakujen tuloksena katsaukseen valikoitui yhteensä kahdeksan kansainvälistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöisen eli induktiivisen sisällönanalyysin keinoja.
Tulokset osoittivat, että vanhempainohjaus lisäsi vanhempien ymmärrystä autismikirjon oireista ja vanhemmilla oli aiempaa enemmän jaksamista puuttua lapsen ongelmakäyttäytymiseen. Ryhmämuotoiset psykoedukaatiot vahvistivat vanhemmuuden tunnetta, joka samanaikaisesti osoitti vanhempien kokemuksen stressin vähentymisestä. Vahvistunut vanhemmuus osoitti myös vähentävän lapsen lääkityksen tarvetta.