Hållbar turism och dess påverkan på resebeteende
Malm, Johanna (2023)
Malm, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313112
Tiivistelmä
Examensarbetet undersöker den unga generationens tankar kring hållbar turism och hur det påverkar deras resebeteende. Undersökningen omfattar de ekologiska, sociokulturella och ekonomiska hållbarhetsaspekterna. Turismbranschen kan ha en betydande positiv eller negativ påverkan på olika hållbarhetsaspekter och en mer hållbar utveckling kräver engagemang av alla intressenter, inklusive resenärer.
Den unga generationens inställning till hållbarhet är en avgörande faktor för en mer hållbar framtid.
Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ fokusgruppsintervju. De teoretiska källorna består av böcker och vetenskapliga artiklar. Även några webbsidor har använts.
Enligt undersökningen kan den unga generationen delas upp i tre grupper: de som visar oro över hållbarhetsfrågor, de som är ointresserade och de som saknar kunskap. Gruppen som visar oro har en god medvetenhet om olika hållbarhetsaspekter, medan de två andra grupperna skulle behöva få mer information och verktyg för att kunna agera på ett mer hållbart sätt.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att den unga generationens beteende styrs av goda värderingar, vilket är i linje med hållbarhetstänk och etisk turism.
Den unga generationens inställning till hållbarhet är en avgörande faktor för en mer hållbar framtid.
Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ fokusgruppsintervju. De teoretiska källorna består av böcker och vetenskapliga artiklar. Även några webbsidor har använts.
Enligt undersökningen kan den unga generationen delas upp i tre grupper: de som visar oro över hållbarhetsfrågor, de som är ointresserade och de som saknar kunskap. Gruppen som visar oro har en god medvetenhet om olika hållbarhetsaspekter, medan de två andra grupperna skulle behöva få mer information och verktyg för att kunna agera på ett mer hållbart sätt.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att den unga generationens beteende styrs av goda värderingar, vilket är i linje med hållbarhetstänk och etisk turism.