Käyttäjät osaksi markkinointia : millä keinoilla kasvatetaan käyttäjien luomaa sisältöä
Leikas, Topi (2023)
Leikas, Topi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia käyttäjien luoman sisällön merkitystä markkinoinnissa sekä keinoja, joilla sitä voidaan kasvattaa ja hyödyntää tehokkaasti. Käyttäjien luoma sisältö on noussut viime vuosina yhä merkittävämmäksi markkinoinnin välineeksi, sillä se voi tarjota yrityksille arvokasta ja aitoa sisältöä, joka herättää kuluttajien kiinnostuksen ja luottamuksen.
Tämän opinnäytetyön taustalla onkin havainto siitä, että yritykset ovat alkaneet yhä enemmän panostaa käyttäjien luoman sisällön hyödyntämiseen markkinoinnissaan. Käyttäjien luoma sisältö voi tulla monesta eri lähteestä, kuten sosiaalisen median kanavista, arvosteluista tai keskustelufoorumeilta. Yritykset pyrkivät hyödyntämään tätä sisältöä esimerkiksi brändimielikuvan rakentamisessa, tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa sekä asiakaskokemuksen parantamisessa.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite on selvittää, miten käyttäjien luomaa sisältöä voidaan kasvattaa ja hyödyntää tehokkaasti markkinoinnissa. Tämän lisäksi tarkoituksena on tarkastella erilaisia käyttäjien luoman sisällön muotoja ja niiden käyttömahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta.
Aiheen rajauksen perusteluna on se, että käyttäjien luoma sisältö on laaja ja monimuotoinen käsite, jonka kaikkia mahdollisia muotoja ei ole mahdollista käsitellä yhdessä opinnäytetyössä. Rajauksen avulla keskitytäänkin erityisesti käyttäjien luoman sisällön kasvattamiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnissa.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisen median vuorovaikutus, influencer-markkinointi, kilpailut, kampanjat ja fyysiset ratkaisut, kuten kuvausseinät ja tuotteiden erityinen koristelu, voivat lisätä merkittävästi käyttäjien luoman sisällön määrää. Tutkimuksen perusteella yrityksille annettiin suosituksia käyttäjien luoman sisällön kasvattamiseksi, mukaan lukien panostaminen sosiaalisen median läsnäoloon, yhteistyö sosiaalisen median vaikuttajien kanssa, kilpailujen ja kampanjoiden järjestäminen sekä fyysisten ratkaisujen hyödyntäminen.
Tämän opinnäytetyön taustalla onkin havainto siitä, että yritykset ovat alkaneet yhä enemmän panostaa käyttäjien luoman sisällön hyödyntämiseen markkinoinnissaan. Käyttäjien luoma sisältö voi tulla monesta eri lähteestä, kuten sosiaalisen median kanavista, arvosteluista tai keskustelufoorumeilta. Yritykset pyrkivät hyödyntämään tätä sisältöä esimerkiksi brändimielikuvan rakentamisessa, tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa sekä asiakaskokemuksen parantamisessa.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite on selvittää, miten käyttäjien luomaa sisältöä voidaan kasvattaa ja hyödyntää tehokkaasti markkinoinnissa. Tämän lisäksi tarkoituksena on tarkastella erilaisia käyttäjien luoman sisällön muotoja ja niiden käyttömahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta.
Aiheen rajauksen perusteluna on se, että käyttäjien luoma sisältö on laaja ja monimuotoinen käsite, jonka kaikkia mahdollisia muotoja ei ole mahdollista käsitellä yhdessä opinnäytetyössä. Rajauksen avulla keskitytäänkin erityisesti käyttäjien luoman sisällön kasvattamiseen ja hyödyntämiseen markkinoinnissa.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisen median vuorovaikutus, influencer-markkinointi, kilpailut, kampanjat ja fyysiset ratkaisut, kuten kuvausseinät ja tuotteiden erityinen koristelu, voivat lisätä merkittävästi käyttäjien luoman sisällön määrää. Tutkimuksen perusteella yrityksille annettiin suosituksia käyttäjien luoman sisällön kasvattamiseksi, mukaan lukien panostaminen sosiaalisen median läsnäoloon, yhteistyö sosiaalisen median vaikuttajien kanssa, kilpailujen ja kampanjoiden järjestäminen sekä fyysisten ratkaisujen hyödyntäminen.