Ammatillinen kehittyminen Client Account Assistant -työtehtävissä
Karppinen, Nelli (2023)
Karppinen, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052312975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052312975
Tiivistelmä
Uudessa työssä aloittaminen tuo eteen ammatillisia haasteita. Tässä opinnäytetyössä seurattiin Client Account Assistant -työtehtävissä kehittymistä 8 viikon seurantajaksolla keväällä 2023. Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä.
Ammatillista kehitystä seurattiin kolmen teeman näkökulmasta keskittyen työnkuvan prosesseihin sekä prosessikehitykseen, työilmapiiriin ja oppimiseen sekä työorganisaation tukeen perehdytyksessä. Työnkuvan hahmottamisessa ja työtehtävien oppimisessa liiketoiminnan prosessien ymmärtäminen on keskeistä, joten prosessien näkökulma valittiin teemaksi kehittymistä tukemaan. Kehityksen analysoimisessa pohdittiin myös työilmapiirin vaikutusta oppimiseen ja työorganisaation tukea perehdytysprosessissa. Tietoperusta koottiin niin että käytetyt lähteet tukevat opinnäytetyössä käsiteltyjä teemoja ammatillisen kasvun näkökulmasta.
Seurantajakson aikana käsiteltiin valittuja teemoja, jotka tukivat tavoitteessa suoriutua työstä itsenäisesti seurantajakson päättyessä ymmärtämällä työn kokonaiskuvaa ja prosesseja. Jokaisen viikon alussa asetettiin tavoitteet ja seurantaviikon päätteeksi analysoitiin tavoitteiden toteutumista. Päiväkirjamerkinnöissä reflektoitiin työskentelyn kehittymistä, uusia oivalluksia ja mahdollisia parannuskohteita.
Seurantajakson aikana saavutettiin syvällisempi ymmärrys työnkuvan prosesseista ja opittiin hahmottamaan työn kokonaiskuva paremmin. Reflektointi tuotti uusia näkökulmia työskentelyyn ja perehdytysprosessiin sekä mahdollisia tapoja kehittää työtä. Lisäksi teemat auttoivat parantamaan tiimityöskentelyä. Seurantajakson aikana kehityttiin työssä aloittelijasta itsenäiseksi työskentelijäksi ja löydettiin kehityskohteita jatkoa ajatellen. Projektiseurannan, välitavoitteiden aset-tamisen sekä aktiivisen osallistumisen yrityksen tarjoamiin koulutuksiin havaittiin olevan toimivia tapoja tukea oppimisprosessia myös tulevaisuudessa.
Ammatillista kehitystä seurattiin kolmen teeman näkökulmasta keskittyen työnkuvan prosesseihin sekä prosessikehitykseen, työilmapiiriin ja oppimiseen sekä työorganisaation tukeen perehdytyksessä. Työnkuvan hahmottamisessa ja työtehtävien oppimisessa liiketoiminnan prosessien ymmärtäminen on keskeistä, joten prosessien näkökulma valittiin teemaksi kehittymistä tukemaan. Kehityksen analysoimisessa pohdittiin myös työilmapiirin vaikutusta oppimiseen ja työorganisaation tukea perehdytysprosessissa. Tietoperusta koottiin niin että käytetyt lähteet tukevat opinnäytetyössä käsiteltyjä teemoja ammatillisen kasvun näkökulmasta.
Seurantajakson aikana käsiteltiin valittuja teemoja, jotka tukivat tavoitteessa suoriutua työstä itsenäisesti seurantajakson päättyessä ymmärtämällä työn kokonaiskuvaa ja prosesseja. Jokaisen viikon alussa asetettiin tavoitteet ja seurantaviikon päätteeksi analysoitiin tavoitteiden toteutumista. Päiväkirjamerkinnöissä reflektoitiin työskentelyn kehittymistä, uusia oivalluksia ja mahdollisia parannuskohteita.
Seurantajakson aikana saavutettiin syvällisempi ymmärrys työnkuvan prosesseista ja opittiin hahmottamaan työn kokonaiskuva paremmin. Reflektointi tuotti uusia näkökulmia työskentelyyn ja perehdytysprosessiin sekä mahdollisia tapoja kehittää työtä. Lisäksi teemat auttoivat parantamaan tiimityöskentelyä. Seurantajakson aikana kehityttiin työssä aloittelijasta itsenäiseksi työskentelijäksi ja löydettiin kehityskohteita jatkoa ajatellen. Projektiseurannan, välitavoitteiden aset-tamisen sekä aktiivisen osallistumisen yrityksen tarjoamiin koulutuksiin havaittiin olevan toimivia tapoja tukea oppimisprosessia myös tulevaisuudessa.