Bildanalys av tv-nyheter i Finland : En visuell jämförelse av public service och kommersiella nyhetsbilder från YLE TV1 och MTV3
Edfelt, Jasmine (2014)
Edfelt, Jasmine
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062513228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062513228
Tiivistelmä
Min forskning är en jämförelse om hur public service och kommersiella tv-kanaler använder det visuella berättandet i tv-nyheter. Jag ifrågasätter påståenden om att kommersiella tv-kanaler har ett snabbare tempo och använder mer spännande och intressanta bilder i sina tv-nyhetsinslag. Syftet är att ta reda på om dessa påståenden stämmer eller inte, och hur skillnaderna och likheterna tar sig uttryck i kanalernas nyhetsbilder. Jag använder material från nyhetsprogrammen Yle Uutiset (YLE TV1, en public service kanal) och Kymmenen Uutiset (MTV3, en kommersiell kanal).
Metoden som används för att analysera tempot i nyhetsinslagen är en förenklad version av kvantitativ innehållsanalys. Den andra metoden baserar sig på litteratur av Peter Ward, Bruce Block och Herbert Zettl. I teoridelen har jag utformat sju kompositionselement som gör en bild mer intressant. Utgående från denna teori analyserar jag intervjubilderna i inslagen. Till slut jämför jag nyhetsinslagen utgående från analysresultaten.
Precis som påståendet säger, visar undersökningen att tempot är snabbare hos den kommersiella kanalen. Däremot har public service kanalen mer intresseväckande element i sina intervjubilder. I det här fallet stämmer alltså hälften av påståendet. Det bevisar att båda kanalernas nyheter har intresseväckande bildmaterial på olika sätt.
Källorna är tagna från böcker, tidigare forskning och elektroniskt material som behandlar tv-nyheter. Tv-nyheterna har bandats in och sparats endast i forskningssyfte. My research is a comparison of how the public service and commercial television chan-nels use visual storytelling in television news. I question the claim that commercial tele-vision has a faster tempo and use more exciting and interesting images in their televi-sion news reports. The aim is to find out if these statements are true or not, and how the differences and similarities are expressed in news images. I use material from two news programs: YLE Uutiset (YLE TV1, a public service channel) and Kymmenen Uutiset (MTV3, a commercial channel).
The method used to analyze the tempo of the news stories is a simplified version of quan-titative content analysis. The second method is based on the literature of Peter Ward, Bruce Block and Herbert Zettl. In the theoretical part, I have designed seven composi-tional elements that make an image more interesting. Based on this theory, I analyze the images from the interviews in all the news stories. Finally, I compare the news reports based on the analysis results.
Just as the statement says, the survey shows that the pace is faster in the commercial channel. However, the public service channel has more interesting elements in the inter-view pictures. In this case it means that half of the claim is correct. This proves that both channels have interesting news pictures, but in different ways.
The sources are taken from books, past research and electronic materials that deal with television news. The television news were recorded and saved for research purposes only.
Metoden som används för att analysera tempot i nyhetsinslagen är en förenklad version av kvantitativ innehållsanalys. Den andra metoden baserar sig på litteratur av Peter Ward, Bruce Block och Herbert Zettl. I teoridelen har jag utformat sju kompositionselement som gör en bild mer intressant. Utgående från denna teori analyserar jag intervjubilderna i inslagen. Till slut jämför jag nyhetsinslagen utgående från analysresultaten.
Precis som påståendet säger, visar undersökningen att tempot är snabbare hos den kommersiella kanalen. Däremot har public service kanalen mer intresseväckande element i sina intervjubilder. I det här fallet stämmer alltså hälften av påståendet. Det bevisar att båda kanalernas nyheter har intresseväckande bildmaterial på olika sätt.
Källorna är tagna från böcker, tidigare forskning och elektroniskt material som behandlar tv-nyheter. Tv-nyheterna har bandats in och sparats endast i forskningssyfte.
The method used to analyze the tempo of the news stories is a simplified version of quan-titative content analysis. The second method is based on the literature of Peter Ward, Bruce Block and Herbert Zettl. In the theoretical part, I have designed seven composi-tional elements that make an image more interesting. Based on this theory, I analyze the images from the interviews in all the news stories. Finally, I compare the news reports based on the analysis results.
Just as the statement says, the survey shows that the pace is faster in the commercial channel. However, the public service channel has more interesting elements in the inter-view pictures. In this case it means that half of the claim is correct. This proves that both channels have interesting news pictures, but in different ways.
The sources are taken from books, past research and electronic materials that deal with television news. The television news were recorded and saved for research purposes only.