Digitaalisen koulutusmallin visualisointi käyttäjäkeskeiseksi : case Peda-Safety
Lindgren, Sofia (2023)
Lindgren, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212640
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kuvaus mittavasta ja monimuotoisesta hankkeesta, jossa toteutettiin asiakas- ja potilasturvallisuuteen keskittyvä koulutuskokonaisuus. Työn tavoitteena oli tutkia, miten Peda-Safety koulutusmallissa olevat animaatiot sekä asiantuntijahaastattelut onnistuivat tukemaan oppijoita koulutusmateriaalin sisäistämisessä.
Työn alussa tutkittiin verkko-oppimista ja miten tuotetut animaatiot, sekä videot auttavat käyttäjiään oppimateriaalien sisäistämisessä ja miten ne toimivat oppimisen välineinä. Tämän jälkeen tutkittiin käyttäjälähtöistä suunnittelua, sekä mistä onnistunut visualisointi koostuu. Opinnäytetyö toteutettiin osana EU:n rahoittamaa Peda-Safety hanketta.
Teoriaosuuden jälkeen syvennyttiin koulutusmallin eri työosuuksiin. Tämän jälkeen kerättiin tietoa oppijoilta käyttäjäkyselyn avulla. Käyttäjäkyselyn vastauksien, sekä teorian pohjalta voidaan todeta, että oppijat kokivat animaatiot, sekä asiantuntijahaastattelut toimiviksi oppimisen välineiksi. Käyttäjäkyselyn pohjalta voidaan myös todeta, että hankkeelle sunniteltu logo oli enemmistön mielestä muistettava. Tulokset osoittavat myös käyttäjien toivovan, että tulevaisuudessakin animaatioita, sekä asiantuntijahaastatteluita hyödynnettäisiin oppimisen välineinä. The thesis is a description of a large and diverse project in which an educational model focusing on customer and patient safety was implemented. The goal for the study was to investigate how the animations and expert interviews in the Peda-Safety education model succeeded in supporting learners in internalizing the learning material.
Beginning of the study online learning was investigated and how the produced animations and videos help their users internalize learning materials and how they function as learning tools. After that, user-oriented design and what a successful visualization consists of were studied. The thesis was carried out as part of the EU-founded Peda-Safety project.
After completed the theory part, the different work phases of the educational model were introduced. Towards the end of the study information from the users where collected throughout a user survey. Based on the answers collected and the theory, it can be said that the learners experienced the animations and the expert interview as effective learning tools. It can also be said that the logo made for the Peda-Safety project was found memorable. The results also show that users hope that animations and expert interviews will be used as learning tools in the future.
Työn alussa tutkittiin verkko-oppimista ja miten tuotetut animaatiot, sekä videot auttavat käyttäjiään oppimateriaalien sisäistämisessä ja miten ne toimivat oppimisen välineinä. Tämän jälkeen tutkittiin käyttäjälähtöistä suunnittelua, sekä mistä onnistunut visualisointi koostuu. Opinnäytetyö toteutettiin osana EU:n rahoittamaa Peda-Safety hanketta.
Teoriaosuuden jälkeen syvennyttiin koulutusmallin eri työosuuksiin. Tämän jälkeen kerättiin tietoa oppijoilta käyttäjäkyselyn avulla. Käyttäjäkyselyn vastauksien, sekä teorian pohjalta voidaan todeta, että oppijat kokivat animaatiot, sekä asiantuntijahaastattelut toimiviksi oppimisen välineiksi. Käyttäjäkyselyn pohjalta voidaan myös todeta, että hankkeelle sunniteltu logo oli enemmistön mielestä muistettava. Tulokset osoittavat myös käyttäjien toivovan, että tulevaisuudessakin animaatioita, sekä asiantuntijahaastatteluita hyödynnettäisiin oppimisen välineinä.
Beginning of the study online learning was investigated and how the produced animations and videos help their users internalize learning materials and how they function as learning tools. After that, user-oriented design and what a successful visualization consists of were studied. The thesis was carried out as part of the EU-founded Peda-Safety project.
After completed the theory part, the different work phases of the educational model were introduced. Towards the end of the study information from the users where collected throughout a user survey. Based on the answers collected and the theory, it can be said that the learners experienced the animations and the expert interview as effective learning tools. It can also be said that the logo made for the Peda-Safety project was found memorable. The results also show that users hope that animations and expert interviews will be used as learning tools in the future.