Alustayritysten kansainvälistyminen
Kolehmainen, Jani (2023)
Kolehmainen, Jani
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212733
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisia alustatalouden yrityksiä sekä niiden kansainvälistymistä. Tutkimuksen pääpainona oli alustatalous. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä alustataloudella tarkoitetaan ja kuinka alustatalous toimii liiketoimintamallina aihekirjallisuuden ja aiheista julkaistun muun aineiston avulla. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli analysoida kohdeyritysten kautta alustayrityksien kansainvälistymistä.
Tietoperustana työssä käytettiin pääasiassa lähdekirjallisuutta ja -aineistoa liittyen alustatalouden liiketoimintamalleihin sekä yritysten kansainvälistymiseen ja kansainväliseen liiketoimintaan. Tietoperustan avulla tarkasteltiin ensin alustataloutta, mitä alustataloudella tarkoitetaan, mitkä tekijät ovat olennaisia alustatalouden liiketoiminnassa. Alustatalouden ja alustaliiketoimintamallien analysoinnin jälkeen opinnäytetyössä tutkittiin yritysten kansainvälistymiseen sekä esitettiin kansainvälistymisen vaiheita osana yritysten kasvua.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisena kirjoituspöytätutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin jo olemassa olevaa aihekirjallisuutta sekä muuta aineistoa, kuten esimerkiksi julkaistuja artikkeleita, tutkimuksia aiheesta sekä haastatteluita yritysten perustajajäsenten kanssa. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitettiin tutkimukseen valitut suomalaiset alustatalouden case-yritykset ja tutkittiin niiden toimintaa, ansaintamalleja sekä kansainvälistymistä. Opinnäytetyöstä rajattiin pois alustatalouden yritykset, jotka eivät ole lähtöisin Suomesta. Sekä alustayritykset, joista ei löytynyt tutkimusta varten riittävästi julkaistua aineistoa liittyen esimerkiksi niiden arkitoimintaan sekä kansainvälistymiseen.
Kerätyn tutkimusaineiston perusteella todettiin, että alustojen kansainvälistyminen on riippuvainen monesta eri tekijästä lähtien alustayrityksen toimialasta. Samalla kansainvälistymiseen vaikuttavat tavalliset ulkoiset tekijät, kuten esimerkiksi kilpailu toimialalla sekä ulkopuolisen rahoituksen saaminen, jos yritysten omat resurssit eivät ole tähän riittäviä. Sisäisinä tekijöinä kansainvälistymiseen vaikuttaa muun muassa alustan perustajajäsenten sekä työntekijöiden oma kokemus ja osaaminen kansainvälistymisestä sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta alalla. Samat tekijät vaikuttavat myös perinteisten yritysten kansainvälistymisen taustalla.
Tietoperustana työssä käytettiin pääasiassa lähdekirjallisuutta ja -aineistoa liittyen alustatalouden liiketoimintamalleihin sekä yritysten kansainvälistymiseen ja kansainväliseen liiketoimintaan. Tietoperustan avulla tarkasteltiin ensin alustataloutta, mitä alustataloudella tarkoitetaan, mitkä tekijät ovat olennaisia alustatalouden liiketoiminnassa. Alustatalouden ja alustaliiketoimintamallien analysoinnin jälkeen opinnäytetyössä tutkittiin yritysten kansainvälistymiseen sekä esitettiin kansainvälistymisen vaiheita osana yritysten kasvua.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisena kirjoituspöytätutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin jo olemassa olevaa aihekirjallisuutta sekä muuta aineistoa, kuten esimerkiksi julkaistuja artikkeleita, tutkimuksia aiheesta sekä haastatteluita yritysten perustajajäsenten kanssa. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa esitettiin tutkimukseen valitut suomalaiset alustatalouden case-yritykset ja tutkittiin niiden toimintaa, ansaintamalleja sekä kansainvälistymistä. Opinnäytetyöstä rajattiin pois alustatalouden yritykset, jotka eivät ole lähtöisin Suomesta. Sekä alustayritykset, joista ei löytynyt tutkimusta varten riittävästi julkaistua aineistoa liittyen esimerkiksi niiden arkitoimintaan sekä kansainvälistymiseen.
Kerätyn tutkimusaineiston perusteella todettiin, että alustojen kansainvälistyminen on riippuvainen monesta eri tekijästä lähtien alustayrityksen toimialasta. Samalla kansainvälistymiseen vaikuttavat tavalliset ulkoiset tekijät, kuten esimerkiksi kilpailu toimialalla sekä ulkopuolisen rahoituksen saaminen, jos yritysten omat resurssit eivät ole tähän riittäviä. Sisäisinä tekijöinä kansainvälistymiseen vaikuttaa muun muassa alustan perustajajäsenten sekä työntekijöiden oma kokemus ja osaaminen kansainvälistymisestä sekä kansainvälisestä liiketoiminnasta alalla. Samat tekijät vaikuttavat myös perinteisten yritysten kansainvälistymisen taustalla.