Uuden elektronisen tuotteen myynti- ja markkinointistrategia
Kemppainen, Henrikki (2010)
Kemppainen, Henrikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän Vaajakoskella trukkien elektronisiin lisälaitteisiin erikoistunut asiantuntijayritys Hymatic Oy. Yrityksen tuotteet ovat elektronisia mittaus- ja ohjauslaitteita, joilla voidaan tehostaa ja helpottaa trukin käsittelyä.
Maailmanlaajuisen talouden taantuman seurauksena Hymatic Oy:lle tuli ensisijainen tarve tehostaa yrityksen myyntityötä, mikä tarjosi mahdollisuuden opinnäytetyön laatimiselle. Työn tavoitteena oli laatia myyntistrategia yrityksen uudelle elektroniselle tuotteelle. Strategian laatimiseksi tuli kartoittaa Hymatic Oy:n nykytilanne perusteellisesti perehtymällä yrityksen liikeideaan, asiakas- ja sidosryhmäsuhteisiin sekä liiketoimintaan. Perustietojen avulla oli mahdollista laatia yritykselle strategiat, painopisteet ja tulostavoitteet tulevalle vuodelle. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi oli laadittava edelleen toimintasuunnitelma ja seurantamenetelmät toiminnan ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.
Myyntistrategian tuloksena yritys sai arvion toiminnallisuuden tilasta, markkinointisuunnitelman, konkreettiset tulostavoitteet, toimintasuunnitelman sekä seurannan välineet myyntityöhön. Lisäksi myyntistrategia on sovellettavissa yrityksen kaikkien tuotteiden myyntiin ja markkinointiin. Opinnäytetyön tekijä pääsi tutustumaan moniin mielenkiintoisiin aihealueisiin ja sai hyvät teoreettiset valmiudet tekniseen myyntityöhön etenkin elektroniikan sektorilla.
Maailmanlaajuisen talouden taantuman seurauksena Hymatic Oy:lle tuli ensisijainen tarve tehostaa yrityksen myyntityötä, mikä tarjosi mahdollisuuden opinnäytetyön laatimiselle. Työn tavoitteena oli laatia myyntistrategia yrityksen uudelle elektroniselle tuotteelle. Strategian laatimiseksi tuli kartoittaa Hymatic Oy:n nykytilanne perusteellisesti perehtymällä yrityksen liikeideaan, asiakas- ja sidosryhmäsuhteisiin sekä liiketoimintaan. Perustietojen avulla oli mahdollista laatia yritykselle strategiat, painopisteet ja tulostavoitteet tulevalle vuodelle. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi oli laadittava edelleen toimintasuunnitelma ja seurantamenetelmät toiminnan ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.
Myyntistrategian tuloksena yritys sai arvion toiminnallisuuden tilasta, markkinointisuunnitelman, konkreettiset tulostavoitteet, toimintasuunnitelman sekä seurannan välineet myyntityöhön. Lisäksi myyntistrategia on sovellettavissa yrityksen kaikkien tuotteiden myyntiin ja markkinointiin. Opinnäytetyön tekijä pääsi tutustumaan moniin mielenkiintoisiin aihealueisiin ja sai hyvät teoreettiset valmiudet tekniseen myyntityöhön etenkin elektroniikan sektorilla.