Olen ainutlaatuinen -työpajamalli: luovan ilmaisun menetelmät autisminkirjon kehitysvammaisten sosiaalisen vahvistumisen tukena
Aalto, Jaana; Naumanen, Laura; (2023)
Aalto, Jaana
Naumanen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212919
Tiivistelmä
Taiteen ja kulttuurin harrastamisella on tutkimusten mukaan lukuisia hyötyjä muun muassa hyvinvoinnin, yhteisöön ja yhteiskuntaan kuulumisen tunteen ja eliniänodotuksen kannalta. Vahvan tuen tarpeisten autisminkirjon henkilöiden tulisi yhtä lailla päästä osallisiksi kokemaan taide- ja kulttuurikasvatusta. Kuitenkin tämän kohderyhmän kommunikaation ja vuorovaikutuksen haasteet voivat nousta esteeksi ryhmätoimintaan osallistumiselle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten autisminkirjon kehitysvammaisten sosiaalista vahvistumista voidaan tukea luovien menetelmien avulla ryhmätoiminnassa. Työn tilaajana toimi Autismisäätiö, jonka Espoon ohjaus- ja valmennuspalveluiden päivätoimintakeskuksessa toteutettiin Olen ainutlaatuinen- työpajamallin pilotointi. Pilotointi pohjautui toiminnallisiin menetelmiin ja kokeilemalla kehittämiseen. Pilotoinnin tukena aineistonkeruumenetelminä olivat haastattelut, havainnointi, muistiinpanot ja palautekysely. Analyysimenetelminä olivat tutkimuksemme kohderyhmän kokemusten näkökulma, sekä vuorovaikutusnäkökulma.
Tässä opinnäytetyössä luovan ilmaisun menetelmillä tarkoitetaan monipuolisesti luovia menetelmiä, kuten sanataidetta, draamaa, improvisaatiota, liikeilmaisua ja äänimaailman hyödyntämistä. Teoreettinen viitekehys pohjautuu osallisuuteen, osallistavaan pedagogiikkaan ja sosiaaliseen vahvistamiseen.
Tuloksista nousi vahvana esiin ohjaajan näyttämän esimerkin tärkeys, sekä osallistujien erityistarpeitten huomioimisen ja niiden hyväksymisen merkitys. Osallistujien tahtisesti etenevällä ja lempeästi osallistavalla otteella on mahdollista toteuttaa luovan ilmaisun ryhmätoimintaa vahvan tuen tarpeisten kanssa. Myös kuvakommunikaation merkitys nousi tutkimuksessa tärkeään asemaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Olen ainutlaatuinen -opas ja kuvatukimateriaali työpajan
ohjaamisen tueksi. Oppaan tarkoituksena on tuoda luovan toiminnan ohjaamiseen helposti
omaksuttava matalan kynnyksen työkalu. Tilaajalle on laadittu myös ehdotuksia jatkotoimenpiteistä työpajamallin jalkauttamiseksi työyhteisöön. Olen ainutlaatuinen -työpajamalli soveltuu käytettäväksi laajemminkin monenlaisten ryhmien kanssa. According to studies, hobbies related to art and culture have numerous benefits in terms of well-being, sense of belonging to the community and society, and life expectancy, among other things. People on the autism spectrum who need significant support should also have the opportunity to experience artistic and cultural education. However, the challenges of communication and interaction among this target group can become an obstacle to participating in group activities.
The aim of this thesis was to find out how creative methods can be used to support social
reinforcement among people with developmental disabilities on the autism spectrum in group activities. The work was commissioned by the Autism Foundation, whose piloting of the I am unique workshop model was carried out at Espoo guidance and coaching services' day activity centre. Piloting was based on functional methods and development through experimentation. Other research methods were interviews, observation, notes and a feedback survey.
In this thesis, the methods of creative expression mean versatile creative methods, such as literary art, drama, improvisation, expression through movement and the world of sounds. The theoretical framework is based on sense of belonging, inclusive pedagogy and social reinforcement.
The results strongly highlighted the importance of the example set by the instructor, as well as the importance of considering and accepting the special needs of the participants.
With gradual progression and a gently inclusive approach, it is possible to implement group activities of creative expression with those who need significant support. The importance of image communication also became apparent during the study.
The development work culminated in the creation of the I am unique guide and picture
communication material to support the workshop was created. The purpose of the guide is to introduce a low-threshold tool that can be easily adopted for directing creative activity. Proposals for further measures to implement the workshop model in the working community, have also been prepared for the client. The I am unique workshop model is suitable for use on a wider scale with a wide variety of groups.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten autisminkirjon kehitysvammaisten sosiaalista vahvistumista voidaan tukea luovien menetelmien avulla ryhmätoiminnassa. Työn tilaajana toimi Autismisäätiö, jonka Espoon ohjaus- ja valmennuspalveluiden päivätoimintakeskuksessa toteutettiin Olen ainutlaatuinen- työpajamallin pilotointi. Pilotointi pohjautui toiminnallisiin menetelmiin ja kokeilemalla kehittämiseen. Pilotoinnin tukena aineistonkeruumenetelminä olivat haastattelut, havainnointi, muistiinpanot ja palautekysely. Analyysimenetelminä olivat tutkimuksemme kohderyhmän kokemusten näkökulma, sekä vuorovaikutusnäkökulma.
Tässä opinnäytetyössä luovan ilmaisun menetelmillä tarkoitetaan monipuolisesti luovia menetelmiä, kuten sanataidetta, draamaa, improvisaatiota, liikeilmaisua ja äänimaailman hyödyntämistä. Teoreettinen viitekehys pohjautuu osallisuuteen, osallistavaan pedagogiikkaan ja sosiaaliseen vahvistamiseen.
Tuloksista nousi vahvana esiin ohjaajan näyttämän esimerkin tärkeys, sekä osallistujien erityistarpeitten huomioimisen ja niiden hyväksymisen merkitys. Osallistujien tahtisesti etenevällä ja lempeästi osallistavalla otteella on mahdollista toteuttaa luovan ilmaisun ryhmätoimintaa vahvan tuen tarpeisten kanssa. Myös kuvakommunikaation merkitys nousi tutkimuksessa tärkeään asemaan.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Olen ainutlaatuinen -opas ja kuvatukimateriaali työpajan
ohjaamisen tueksi. Oppaan tarkoituksena on tuoda luovan toiminnan ohjaamiseen helposti
omaksuttava matalan kynnyksen työkalu. Tilaajalle on laadittu myös ehdotuksia jatkotoimenpiteistä työpajamallin jalkauttamiseksi työyhteisöön. Olen ainutlaatuinen -työpajamalli soveltuu käytettäväksi laajemminkin monenlaisten ryhmien kanssa.
The aim of this thesis was to find out how creative methods can be used to support social
reinforcement among people with developmental disabilities on the autism spectrum in group activities. The work was commissioned by the Autism Foundation, whose piloting of the I am unique workshop model was carried out at Espoo guidance and coaching services' day activity centre. Piloting was based on functional methods and development through experimentation. Other research methods were interviews, observation, notes and a feedback survey.
In this thesis, the methods of creative expression mean versatile creative methods, such as literary art, drama, improvisation, expression through movement and the world of sounds. The theoretical framework is based on sense of belonging, inclusive pedagogy and social reinforcement.
The results strongly highlighted the importance of the example set by the instructor, as well as the importance of considering and accepting the special needs of the participants.
With gradual progression and a gently inclusive approach, it is possible to implement group activities of creative expression with those who need significant support. The importance of image communication also became apparent during the study.
The development work culminated in the creation of the I am unique guide and picture
communication material to support the workshop was created. The purpose of the guide is to introduce a low-threshold tool that can be easily adopted for directing creative activity. Proposals for further measures to implement the workshop model in the working community, have also been prepared for the client. The I am unique workshop model is suitable for use on a wider scale with a wide variety of groups.