Esihenkilön merkitys työntekijäkokemukseen
Nokipii-Laamanen, Veera (2023)
Nokipii-Laamanen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212676
Tiivistelmä
Kiristynyt kilpailu hyvistä työntekijöistä on etenkin ohjelmistoalalla saanut yritykset kiinnittämään entistä enemmän huomiota nykyisten työntekijöiden pysyvyyteen. Pitovoimaa parantavaksi tekijäksi on noussut työntekijöiden kokemusten ymmärtäminen ja kehittäminen. Työntekijän merkityksellisimmät hetket työsuhteen elinkaaren aikana liittyvät monipuolisesti kaikkiin työelämän osa-alueisiin, joissa myös esihenkilö on usein läsnä. Hyvällä johtamisella voidaankin vaikuttaa positiivisesti työntekijäkokemukseen.
Työn tehtävänä oli ymmärtää, millainen merkitys esihenkilöllä on työntekijäkokemukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva esihenkilön merkityksestä työntekijäkokemukseen. Lisäksi selvitettiin, miten esihenkilön rooli näyttäytyy työsuhteen elinkaaren osa-alueilla ja vaiheissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, miten työntekijäkokemusta voidaan kehittää organisaatiossa valmentavan johtajuuden keinoin. Tutkimuksen tavoitteena oli myös lisätä työntekijäymmärrystä siitä, miten työntekijät kokevat esihenkilötyön tutkittavassa organisaatiossa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena, jossa teoreettisen viitekehyksen muodostamisen jälkeen tiedonkeruun menetelminä hyödynnettiin kyselylomaketta ja teemahaastatteluita. Marraskuussa 2022 toteutetulla kyselylomakkeella kerättiin kokemuksia koko tutkittavasta orga-nisaatiosta. Kyselylomakkeen vastausprosentiksi tuli 42,6 %. Joulukuussa 2022 ja tammikuussa 2023 toteutetuilla teemahaastatteluilla syvennettiin saatua ymmärrystä kokemuksista ja tarkasteltiin valmentavan johtajuuden piirteiden toteutumista. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui neljä työntekijää eri yksiköistä.
Kyselytutkimuksen analysointiin hyödynnettiin Kruskal-Wallisin testejä ja haastatteluihin tehtiin aineis-tolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista havaittiin, että esihenkilö on läsnä kaikissa määritellyissä työsuhteen elinkaaren aikaisissa kohtaamispisteissä. Johtopäätöksinä todettiin, että esihenkilön rooli vaikuttaa työntekijäkokemukseen mm. yhteisten kohtaamisten, rooliin kuuluvien tehtävien sekä esihenkilön taitojen ja ominaisuuksien kautta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää osana liiketoiminnan kehittämistä ja esihenkilöiden kouluttamista, jolloin voidaan lisätä myös henkilöstön pitovoimaa yrityksessä.
Työn tehtävänä oli ymmärtää, millainen merkitys esihenkilöllä on työntekijäkokemukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva esihenkilön merkityksestä työntekijäkokemukseen. Lisäksi selvitettiin, miten esihenkilön rooli näyttäytyy työsuhteen elinkaaren osa-alueilla ja vaiheissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, miten työntekijäkokemusta voidaan kehittää organisaatiossa valmentavan johtajuuden keinoin. Tutkimuksen tavoitteena oli myös lisätä työntekijäymmärrystä siitä, miten työntekijät kokevat esihenkilötyön tutkittavassa organisaatiossa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena, jossa teoreettisen viitekehyksen muodostamisen jälkeen tiedonkeruun menetelminä hyödynnettiin kyselylomaketta ja teemahaastatteluita. Marraskuussa 2022 toteutetulla kyselylomakkeella kerättiin kokemuksia koko tutkittavasta orga-nisaatiosta. Kyselylomakkeen vastausprosentiksi tuli 42,6 %. Joulukuussa 2022 ja tammikuussa 2023 toteutetuilla teemahaastatteluilla syvennettiin saatua ymmärrystä kokemuksista ja tarkasteltiin valmentavan johtajuuden piirteiden toteutumista. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui neljä työntekijää eri yksiköistä.
Kyselytutkimuksen analysointiin hyödynnettiin Kruskal-Wallisin testejä ja haastatteluihin tehtiin aineis-tolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista havaittiin, että esihenkilö on läsnä kaikissa määritellyissä työsuhteen elinkaaren aikaisissa kohtaamispisteissä. Johtopäätöksinä todettiin, että esihenkilön rooli vaikuttaa työntekijäkokemukseen mm. yhteisten kohtaamisten, rooliin kuuluvien tehtävien sekä esihenkilön taitojen ja ominaisuuksien kautta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää osana liiketoiminnan kehittämistä ja esihenkilöiden kouluttamista, jolloin voidaan lisätä myös henkilöstön pitovoimaa yrityksessä.