Onnistunut hakukoneoptimointi: opas kosmetiikkaverkkokaupan hakukoneoptimoinnin kehittämiseen
Korkeamäki, Anniina (2023)
Korkeamäki, Anniina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212542
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä hakukoneoptimointiin sekä löytää erilaisia tapoja kehittää verkkokaupan hakukoneoptimointia. Opinnäyte-työn toisena tavoitteena oli luoda toiminnallisena tuotoksena opas, jonka avulla opin-näytetyön kohdeyrityksenä toiminut kosmetiikkaverkkokauppa voi kehittää hakukoneoptimointiaan. Oppaan tarkoituksena oli tuoda esille erilaisia keinoja toteuttaa yrityksen hakukoneoptimointia sisäisen, ulkoisen sekä teknisen hakukoneoptimoinnin avulla.
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin yleisesti hakukoneoptimointia ja sen osa-alueita, hakukoneoptimoinnin seurantaa sekä kosmetiikka-alan nykytilannetta. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas laadittiin viitekehyksessä käytettyjen lähdeaineistojen pohjalta. Lähdeaineistoina käytettiin hakukoneoptimointiin liittyvää ammattikirjallisuutta sekä luotettavana pidettyjä verkkolähteitä.
Tämä opinnäytetyö nostaa esiin hakukoneoptimoinnin tärkeyden verkkokaupan näkyvyyden sekä löydettävyyden kannalta. Opinnäytetyössä tiivistetään kohdeyrityksen kannalta oleellisimmat ja tärkeimmät verkkosivuston hakukoneoptimoinnin kehittämiseen liittyvät keinot. Työn tuotoksena syntynyt opas tuo kohdeyritykselle runsaasti uusia tapoja ja näkökulmia hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen. Oppaassa esitettyjen keinojen tavoitteena on parantaa kohdeyrityksen hakukoneoptimointia ja sen myötä myös yrityksen kilpailuasemaa, näkyvyyttä sekä kannattavuutta.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että hakukoneoptimointi on sivuston sisältöä, sosiaalisia kanavia ja löydettävyyttä parantava prosessi, jonka avulla verkkosivusto voi toimia paremmin orgaanisessa haussa. Se on pitkäjänteistä työtä, jonka sisällyttäminen osaksi yrityksen monikanavaista markkinointia luo edellytykset pitkän tähtäimen menestykselle.
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin yleisesti hakukoneoptimointia ja sen osa-alueita, hakukoneoptimoinnin seurantaa sekä kosmetiikka-alan nykytilannetta. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas laadittiin viitekehyksessä käytettyjen lähdeaineistojen pohjalta. Lähdeaineistoina käytettiin hakukoneoptimointiin liittyvää ammattikirjallisuutta sekä luotettavana pidettyjä verkkolähteitä.
Tämä opinnäytetyö nostaa esiin hakukoneoptimoinnin tärkeyden verkkokaupan näkyvyyden sekä löydettävyyden kannalta. Opinnäytetyössä tiivistetään kohdeyrityksen kannalta oleellisimmat ja tärkeimmät verkkosivuston hakukoneoptimoinnin kehittämiseen liittyvät keinot. Työn tuotoksena syntynyt opas tuo kohdeyritykselle runsaasti uusia tapoja ja näkökulmia hakukoneoptimoinnin toteuttamiseen. Oppaassa esitettyjen keinojen tavoitteena on parantaa kohdeyrityksen hakukoneoptimointia ja sen myötä myös yrityksen kilpailuasemaa, näkyvyyttä sekä kannattavuutta.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että hakukoneoptimointi on sivuston sisältöä, sosiaalisia kanavia ja löydettävyyttä parantava prosessi, jonka avulla verkkosivusto voi toimia paremmin orgaanisessa haussa. Se on pitkäjänteistä työtä, jonka sisällyttäminen osaksi yrityksen monikanavaista markkinointia luo edellytykset pitkän tähtäimen menestykselle.