Vastuullisuusviestintästrategia: toiminnallinen opinnäytetyö
Korva, Hanna (2023)
Korva, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli vastuullisuusviestintästrategian kehittäminen kohdeyritykselle. Työ rajattiin koskemaan kohdeyrityksen ulkoisia sidosryhmiä. Tavoitteena oli selvittää, millainen on kohdeyrityksen ulkoisten sidosryhmien arvopohja ja niitä kiinnostava vastuullisuusviestintä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus ja sen tuotoksena syntyi vastuullisuusviestintästrategia kohdeyrityksen tarpeisiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli konstruktiivinen tutkimus. Yhtenä kohdeyrityksen tärkeimpänä ulkoisena sidosryhmänä toimivat vakuutusyhtiöt. Vakuutus-yhtiöiden osalta aineistona toimi yhtiöiden julkisesti saatavilla olevat vastuullisuustiedot. Muita aineistoja olivat kohdeyrityksen teettämä kuluttajakysely sekä julkisesti saatavilla olevat vastuullisuustiedot kohdeyrityksestä ja sen tärkeimmistä kilpailijoista. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarking-menetelmää ja sisällönanalyysiä. Aineistojen pohjalta analysoitiin kohdeyrityksen ulkoisten sidosryhmien arvopohja Schwartzin arvoteorian pohjalta.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotos oli vastuullisuusviestintästrategia kohdeyritykselle. Vastuullisuusviestintästrategian pohjana olivat kohdeyrityksen ja sen ulkoisten sidosryhmien arvot, ja kohdeyrityksen tavoitteet vastuullisuusviestintästrategialle. Vastuullisuusviestintästrategiassa pohdittiin vastuullisuusviestinnän tavoitteita, sisältöä ja kanavia kohdeyrityksen ulkoisille sidosryhmille.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli konstruktiivinen tutkimus. Yhtenä kohdeyrityksen tärkeimpänä ulkoisena sidosryhmänä toimivat vakuutusyhtiöt. Vakuutus-yhtiöiden osalta aineistona toimi yhtiöiden julkisesti saatavilla olevat vastuullisuustiedot. Muita aineistoja olivat kohdeyrityksen teettämä kuluttajakysely sekä julkisesti saatavilla olevat vastuullisuustiedot kohdeyrityksestä ja sen tärkeimmistä kilpailijoista. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarking-menetelmää ja sisällönanalyysiä. Aineistojen pohjalta analysoitiin kohdeyrityksen ulkoisten sidosryhmien arvopohja Schwartzin arvoteorian pohjalta.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuotos oli vastuullisuusviestintästrategia kohdeyritykselle. Vastuullisuusviestintästrategian pohjana olivat kohdeyrityksen ja sen ulkoisten sidosryhmien arvot, ja kohdeyrityksen tavoitteet vastuullisuusviestintästrategialle. Vastuullisuusviestintästrategiassa pohdittiin vastuullisuusviestinnän tavoitteita, sisältöä ja kanavia kohdeyrityksen ulkoisille sidosryhmille.