Bränditeot : tarinankertojista tekijöiksi
Aatola, Emmi (2023)
Aatola, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051911970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051911970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella bränditekoja ja selvittää, mitä ne ovat, mistä ne kumpuavat ja miksi niitä jopa odotetaan nykypäivän brändeiltä.
Aihetta tutkitaan kirjalähteen ja monipuolisten verkkoaineistojen kautta. Lisäksi hyödynnetään markkinoinnin ammattilaisen kanssa toteutettua avointa haastattelua. Englanninkielinen termi storydoing johdattelee bränditekojen avainominaisuuksiin. Bränditekoihin syvennytään aihealueittain jaettujen esimerkkitapausten kautta. Tekojen hyötyjä ja haasteita pohditaan yritysten, kuluttajien ja yhteiskunnan näkökulmasta. Lisäksi katsotaan, miltä näyttää bränditekojen tulevaisuus.
Bränditekoja voidaan ajatella päivitettynä versiona perinteisestä tarinankerronnasta, jolloin brändin tarina välitetään kuluttajalle toiminnan kautta. Teoillaan yritykset todistavat, etteivät sanat ole vain tyhjiä lupauksia. Tekojen tulee heijastaa yrityksen arvoja, eikä niillä tavoitella suoraa taloudellista hyötyä. Bränditeot voivat olla esimerkiksi vastuullisia, viihteellisiä tai asiakaskokemusta edistäviä tekoja, jotka tuovat lisäarvoa kuluttajille ja parhaassa tapauksessa koko yhteiskunnalle. Teot rakentavat ja vahvistavat brändiä ansaitun medianäkyvyyden, tunnettuuden kasvun ja asiakkaiden sitouttamisen myötä.
Opinnäytetyön ajatuksena on toimia bränditekojen perusteet -tyylisenä työkaluna. Paras lopputulema olisi, jos työ rohkaisisi ja inspiroisi bränditekoihin.
Aihetta tutkitaan kirjalähteen ja monipuolisten verkkoaineistojen kautta. Lisäksi hyödynnetään markkinoinnin ammattilaisen kanssa toteutettua avointa haastattelua. Englanninkielinen termi storydoing johdattelee bränditekojen avainominaisuuksiin. Bränditekoihin syvennytään aihealueittain jaettujen esimerkkitapausten kautta. Tekojen hyötyjä ja haasteita pohditaan yritysten, kuluttajien ja yhteiskunnan näkökulmasta. Lisäksi katsotaan, miltä näyttää bränditekojen tulevaisuus.
Bränditekoja voidaan ajatella päivitettynä versiona perinteisestä tarinankerronnasta, jolloin brändin tarina välitetään kuluttajalle toiminnan kautta. Teoillaan yritykset todistavat, etteivät sanat ole vain tyhjiä lupauksia. Tekojen tulee heijastaa yrityksen arvoja, eikä niillä tavoitella suoraa taloudellista hyötyä. Bränditeot voivat olla esimerkiksi vastuullisia, viihteellisiä tai asiakaskokemusta edistäviä tekoja, jotka tuovat lisäarvoa kuluttajille ja parhaassa tapauksessa koko yhteiskunnalle. Teot rakentavat ja vahvistavat brändiä ansaitun medianäkyvyyden, tunnettuuden kasvun ja asiakkaiden sitouttamisen myötä.
Opinnäytetyön ajatuksena on toimia bränditekojen perusteet -tyylisenä työkaluna. Paras lopputulema olisi, jos työ rohkaisisi ja inspiroisi bränditekoihin.