Alle 3-vuotiaiden siirtymä- ja odotustilanteiden kehittäminen : käsikirja varhaiskasvattajalle
Hietaharju, Henna; Juupaluoma, Emmi; Robertsson, Lotta (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hietaharju, Henna
Juupaluoma, Emmi
Robertsson, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811720
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tehtävänä oli luoda käsikirja siirtymä- ja odotustilanteisiin Raisiossa sijaitsevaan päiväkoti Satusaaren alle 3-vuotiaiden ryhmään. Tavoitteena on kehittää siirtymä- ja odotustilanteiden sisältämää pedagogiikkaa, huomioiden erityisesti kielen kehityksen tukeminen ja leikin merkitys. Tuotoksesta haluttiin tehdä selkeä ja helposti luettava.
Kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä ovat alle 3-vuotiaan lapsen kehitys ja oppiminen, kielen kehitys ja sen tukeminen, pedagoginen työote perustoiminnoissa, sekä siirtymä- ja odotustilanteet varhaiskasvatuksessa. Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, osallistuvaa havainnointia ja kokeilevaa toimintaa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi käsikirja alle 3-vuotiaiden siirtymä- ja odotustilanteisiin. Käsikirja sisältää teoriatietoa perustoimintojen hyödyntämisestä pedagogisesti, siirtymä- ja odotustilanteista, kielen kehityksestä ja sen tukemisesta, sekä leikin merkityksestä. Lisäksi käsikirja sisältää materiaalipankin, jossa on konkreettista materiaalia siirtymä- ja odotustilanteiden tueksi, kuten loruja ja lauluja.
Kehittämistyön teoreettisena viitekehyksenä ovat alle 3-vuotiaan lapsen kehitys ja oppiminen, kielen kehitys ja sen tukeminen, pedagoginen työote perustoiminnoissa, sekä siirtymä- ja odotustilanteet varhaiskasvatuksessa. Kehittämismenetelminä käytettiin dialogista keskustelua, osallistuvaa havainnointia ja kokeilevaa toimintaa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi käsikirja alle 3-vuotiaiden siirtymä- ja odotustilanteisiin. Käsikirja sisältää teoriatietoa perustoimintojen hyödyntämisestä pedagogisesti, siirtymä- ja odotustilanteista, kielen kehityksestä ja sen tukemisesta, sekä leikin merkityksestä. Lisäksi käsikirja sisältää materiaalipankin, jossa on konkreettista materiaalia siirtymä- ja odotustilanteiden tueksi, kuten loruja ja lauluja.