Diversitet inom småbarnspedagogik: ett funktionellt arbete med sagan som redskap i syfte att fostra till diversitet
Pekola, Hanna; Viertola, Emma (2023)
Pekola, Hanna
Viertola, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811800
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään, miten varhaiskasvatuksessa voidaan käyttää satua työvälineenä monimuotoisuuskasvatuksessa. Kuvaamme aiheeseen liittyviä käsitteitä sekä kuvaamme kuinka monimuotoisuus näkyy varhaiskasvatustoiminnassa.
Kuvaamme perheiden monimuotoisuutta, kielen ja kulttuurin merkitystä lapsille sekä, miten työskennellä sukupuoli- ja normitiedostavasti. Kuvaamme myös oman identiteetin säilyttämisen tärkeyttä suuremmassa yhteisössä. Yksilöllisyys on tärkeä osa varhaiskasvatusta, ja siksi korostamme yksilölähtöisyyttä korostavien työtapojen merkitystä varhaiskasvatustoiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten monimuotoisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa, sekä kehittää materiaali, mikä tukee monimuotoisuutta koskevaa keskustelua. Työn toiminallinen osa koostui Folkhälsanin Tasa-arvoinen vanhemmuus- hankkeen puitteissa kehittämästämme sadusta. Satua valmistellessa käytimme lean-mallia menetelmänä ja orientaatioperustana.
Lean-ajattelun silmukkamallia käyttämällä tuloksena syntyi satu, jota voidaan käyttää monimuotoisuuskasvatuksessa. Satu on hyvä työväline, koska se esittelee monimuotoisuutta laajassa mittakaavassa. Saduilla on monia positiivisia vaikutuksia lapsen kielen ja mielikuvituksen kehitykseen. Satu tuotti positiivisia tuloksia lapsiryhmässä ja aloitti keskustelun muun muassa perheen monimuotoisuudesta. Satua tullaan käyttämään varhaiskasvatustoiminnassa.
Kuvaamme perheiden monimuotoisuutta, kielen ja kulttuurin merkitystä lapsille sekä, miten työskennellä sukupuoli- ja normitiedostavasti. Kuvaamme myös oman identiteetin säilyttämisen tärkeyttä suuremmassa yhteisössä. Yksilöllisyys on tärkeä osa varhaiskasvatusta, ja siksi korostamme yksilölähtöisyyttä korostavien työtapojen merkitystä varhaiskasvatustoiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten monimuotoisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa, sekä kehittää materiaali, mikä tukee monimuotoisuutta koskevaa keskustelua. Työn toiminallinen osa koostui Folkhälsanin Tasa-arvoinen vanhemmuus- hankkeen puitteissa kehittämästämme sadusta. Satua valmistellessa käytimme lean-mallia menetelmänä ja orientaatioperustana.
Lean-ajattelun silmukkamallia käyttämällä tuloksena syntyi satu, jota voidaan käyttää monimuotoisuuskasvatuksessa. Satu on hyvä työväline, koska se esittelee monimuotoisuutta laajassa mittakaavassa. Saduilla on monia positiivisia vaikutuksia lapsen kielen ja mielikuvituksen kehitykseen. Satu tuotti positiivisia tuloksia lapsiryhmässä ja aloitti keskustelun muun muassa perheen monimuotoisuudesta. Satua tullaan käyttämään varhaiskasvatustoiminnassa.