Tapio RQP hyödyntäminen paperin laadunvalvonnassa
Uhlbäck, Sami (2008)
Uhlbäck, Sami
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003042742
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää mahdollisuuksia Tapio RQP -kovuusmittalaitteen hyödyntämiselle
paperirullien laadunvalvonnassa. Lisäksi keskeisiä tavoitteita työssä oli selvittää eri paperisuureiden vaikutus
kovuuden muodostumiseen ja rullien optimikovuus rullaseurannan ja asiakasreklamaatioiden tueksi.
Työn aikana seurattiin rullien ajettavuutta painotalovierailujen aikana. Ajettavuuden pohjalta määritettiin rajat
PK2:n rullien optimikovuudelle. Työn aikana kehitettiin lisäksi rullien säännöllistä seurantaa ja tutkittiin kovuusmittauksen
hyödyntämismahdollisuuksia rullakireysmittausten tukena. Rullan kovuuksia mitattiin työssä konerullista
ja asiakasrullista.
Rullauksen ja käytettävien rullausparametrien todettiin vaikuttavan rullan sisälle syntyviin jännityksiin. Yhdessä
profiilivaihteluiden kanssa ne antavat erityispiirteensä rullan kovuuden muodostumiselle. Profiilien, etenkin paksuuden
vaihtelut ovat merkittäviä katkojen aiheuttajia painotaloissa.
Mittalaitteen käyttö mahdollistaa tulevaisuudessa profiileiltaan tasalaatuisemmat rullat jolloin tuotantokatkot ja
ajettavuusongelmat jatkojalostuksessa vähenevät. Kovuusmittauksia tulee jatkossa hyödyntää, jotta kyettäisiin
ehkäisemään ajo-ongelmia sekä parantamaan laatumainetta asiakkaiden keskuudessa.
paperirullien laadunvalvonnassa. Lisäksi keskeisiä tavoitteita työssä oli selvittää eri paperisuureiden vaikutus
kovuuden muodostumiseen ja rullien optimikovuus rullaseurannan ja asiakasreklamaatioiden tueksi.
Työn aikana seurattiin rullien ajettavuutta painotalovierailujen aikana. Ajettavuuden pohjalta määritettiin rajat
PK2:n rullien optimikovuudelle. Työn aikana kehitettiin lisäksi rullien säännöllistä seurantaa ja tutkittiin kovuusmittauksen
hyödyntämismahdollisuuksia rullakireysmittausten tukena. Rullan kovuuksia mitattiin työssä konerullista
ja asiakasrullista.
Rullauksen ja käytettävien rullausparametrien todettiin vaikuttavan rullan sisälle syntyviin jännityksiin. Yhdessä
profiilivaihteluiden kanssa ne antavat erityispiirteensä rullan kovuuden muodostumiselle. Profiilien, etenkin paksuuden
vaihtelut ovat merkittäviä katkojen aiheuttajia painotaloissa.
Mittalaitteen käyttö mahdollistaa tulevaisuudessa profiileiltaan tasalaatuisemmat rullat jolloin tuotantokatkot ja
ajettavuusongelmat jatkojalostuksessa vähenevät. Kovuusmittauksia tulee jatkossa hyödyntää, jotta kyettäisiin
ehkäisemään ajo-ongelmia sekä parantamaan laatumainetta asiakkaiden keskuudessa.