Toimintakulttuurin kehittäminen arvo- ja visiotyön tuloksena – Itäkeskuksen uimahalli
Laukkanen, Ville (2023)
Laukkanen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212466
Tiivistelmä
Yritysten ja erilaisten organisaatioiden pohjan muodostavat missio, visio ja arvot sekä niiden pohjalta muodostuva strategia toiminnan suunnan näyttämiseksi. Organisaatioissa nämä käsitteet jäävät usein teoriatasolle ja niiden merkitys käytännön tasolla tunnetaan heikosti. Organisaatioiden haasteena on myös arvo-, visio- ja strategiatyön osallistava käytännön kehittäminen ja sen pohjalta kumpuavan toimintakulttuurin edistäminen työyhteisön sisällä.
Itäkeskuksen uimahalli on Helsingin kaupungin liikuntapalveluiden hallinnoima, henkilöstö- ja asiakasmääriltään suurin kylpyläuimahalli. Jatkuvien aukioloaikojen, vuoro- ja ryhmätyön sekä erilaisten työnkuvien seurauksena työyhteisöön ja sen toimintakulttuurin kehittämiseen kohdistuu jatkuvia haasteita. Selvitysten mukaan toimipisteessä ei ole ollut tietoisia arvoja, ja työn tavoitteet perustehtävää lukuun ottamatta on tunnettu huonosti. Arvojen ja selkeän vision puuttuessa toiminnalta on uupunut selkeä pohja, minkä varaan toimivaa ja kehittyvää toiminta- ja johtamiskulttuuria on voitu rakentaa.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda eri osallisuuden keinoja hyödyntäen, kaupungin johtamisen strategiaa sekä asiakaspalautteita peilaten Itäkeskuksen uimahallin arvot ja visio sekä käsitteellistää ne käytännön toimintoina näkyviksi käsitteiksi. Tavoitteena oli testata myös digitaalista vuorovaikutustyöpöytää osana arvo- ja visiotyöprosessia. Kehittämistyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena ja menetelminä käytettiin työpajatyöskentelyjä ja digitaalista vuorovaikutustyökalua. Yksilökeskustelumenetelmää valmentavan johtamisen keinoin käytettiin tukemaan aiheen ajatusten herättämistä ja digitaalisen prosessin etenemistä. Asiakaspalautteet kerättiin eri palautekanavia hyödyntäen ja koko aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla tulkittavaan muotoon.
Kehittämistyön tietoperustan pohjan ensimmäinen luku nojautuu arvo- ja visiotyöhön sekä organisaation toimintakulttuurin ympärille. Luku käsittelee myös osallisuuden merkitystä yhteisen kulttuurin ja motivaation syntymisen kannalta. Teorian toinen luku käsittelee johtamista erityisesti arvo- ja yksilönäkökulman huomioon ottaen. Kehittämistyön menetelmä- ja toteutusosassa avataan tarkemmin kehittämistyössä keskeisessä osassa olevan digitaalisen vuorovaikutustyöpöydän taustoja.
Työn tuloksena syntyi Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviin, Itäkeskuksen uimahallin asiakaspalautteisiin sekä henkilökunnan osallisuuteen peilautuvat arvot ja visio. Kehittämistyön ulkopuolelle rajautuivat arvojen ja vision käytännön toiminta, niiden pohjalle rakentuva strateginen suunnittelu sekä lopulta arvojen ja vision käsitteellistämisen osuus. Työn keskeisenä menetelmä toimi digitaalinen vuorovaikutustyöpöytä ja kehittämistyön yksi tavoitteista oli testata tämän digitaalisen prosessin soveltuvuutta työvälineeksi haastavaan vuorotyöhön. Kehittämis-työn tuloksia, kerättyjä kokemuksia ja syntyneistä ideoita voidaan jatkojalostaa toimipistekohtaisesti ja skaalata toteutettaviksi myös muissa toimipisteissä ja palvelukokonaisuuksissa.
Itäkeskuksen uimahalli on Helsingin kaupungin liikuntapalveluiden hallinnoima, henkilöstö- ja asiakasmääriltään suurin kylpyläuimahalli. Jatkuvien aukioloaikojen, vuoro- ja ryhmätyön sekä erilaisten työnkuvien seurauksena työyhteisöön ja sen toimintakulttuurin kehittämiseen kohdistuu jatkuvia haasteita. Selvitysten mukaan toimipisteessä ei ole ollut tietoisia arvoja, ja työn tavoitteet perustehtävää lukuun ottamatta on tunnettu huonosti. Arvojen ja selkeän vision puuttuessa toiminnalta on uupunut selkeä pohja, minkä varaan toimivaa ja kehittyvää toiminta- ja johtamiskulttuuria on voitu rakentaa.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda eri osallisuuden keinoja hyödyntäen, kaupungin johtamisen strategiaa sekä asiakaspalautteita peilaten Itäkeskuksen uimahallin arvot ja visio sekä käsitteellistää ne käytännön toimintoina näkyviksi käsitteiksi. Tavoitteena oli testata myös digitaalista vuorovaikutustyöpöytää osana arvo- ja visiotyöprosessia. Kehittämistyö toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena ja menetelminä käytettiin työpajatyöskentelyjä ja digitaalista vuorovaikutustyökalua. Yksilökeskustelumenetelmää valmentavan johtamisen keinoin käytettiin tukemaan aiheen ajatusten herättämistä ja digitaalisen prosessin etenemistä. Asiakaspalautteet kerättiin eri palautekanavia hyödyntäen ja koko aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla tulkittavaan muotoon.
Kehittämistyön tietoperustan pohjan ensimmäinen luku nojautuu arvo- ja visiotyöhön sekä organisaation toimintakulttuurin ympärille. Luku käsittelee myös osallisuuden merkitystä yhteisen kulttuurin ja motivaation syntymisen kannalta. Teorian toinen luku käsittelee johtamista erityisesti arvo- ja yksilönäkökulman huomioon ottaen. Kehittämistyön menetelmä- ja toteutusosassa avataan tarkemmin kehittämistyössä keskeisessä osassa olevan digitaalisen vuorovaikutustyöpöydän taustoja.
Työn tuloksena syntyi Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviin, Itäkeskuksen uimahallin asiakaspalautteisiin sekä henkilökunnan osallisuuteen peilautuvat arvot ja visio. Kehittämistyön ulkopuolelle rajautuivat arvojen ja vision käytännön toiminta, niiden pohjalle rakentuva strateginen suunnittelu sekä lopulta arvojen ja vision käsitteellistämisen osuus. Työn keskeisenä menetelmä toimi digitaalinen vuorovaikutustyöpöytä ja kehittämistyön yksi tavoitteista oli testata tämän digitaalisen prosessin soveltuvuutta työvälineeksi haastavaan vuorotyöhön. Kehittämis-työn tuloksia, kerättyjä kokemuksia ja syntyneistä ideoita voidaan jatkojalostaa toimipistekohtaisesti ja skaalata toteutettaviksi myös muissa toimipisteissä ja palvelukokonaisuuksissa.