Asiakkaita lisää yöravintolaan havainnointia ja mielikuvakyselyä apuna käyttäen
Saarela, Aino (2014)
Saarela, Aino
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012372
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja asiakkaiden lisäämiseen ja kehitysideoita Itä-Suomessa ketjuhotellin yhteydessä sijaitsevalle yöravintolalle. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ravintola-alan tämänhetkistä tilannetta sekä ilmiönä ihmisten vähentynyttä ravintolakäyntiä. Ongelmana ravintolassa oli, että asiakkaita ei käy riittävästi ja että potentiaaliset asiakkaat tulevat paikalle vasta myöhään loppuillasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta laadullista menetelmää, jotka olivat havainnointi ja mielikuvakysely. Havainnoinnin avulla kartoitettiin mm. ravintolan tilannetta ja sen asiakkaita sekä haluttiin yleisesti saada vahvistusta ravintolasta aiemmin saaduille käsityksille. Mielikuvakyselyn avulla asiakkailta kyseltiin mielikuvia ravintolasta sekä kehitysideoita ravintolan toimintaan. Lisäksi työssä kartoitettiin ravintolan kilpailevia tekijöitä eli syitä, jotka menevät edelle ravintolassa käymisen sijaan.
Opinnäytetyössä käsitellään viitekehyksenä asiakaslähtöisyyttä, asiakaslähtöistä markkinointia sekä mm. ravintolan kannattavuutta. Asiakaslähtöisen ajattelun avulla haluttiin ajatella asioita asiakkaiden näkökulmasta ja saada heiltä itseltään ideoita ravintolan kehittämiseen.
Tuloksena opinnäytetyöstä saatiin tietoa siitä, millainen käsitys asiakkailla on ravintolasta sekä millaista ohjelmaa he haluaisivat paikassa järjestettävä sekä miten paikkaa kehitettävän. Tulosten perusteella toimeksiantajalle annettiin konkreettisia ehdotuksia ravintolan toimintaan. Konkreettiset muutostoimenpiteet tulevat tapahtumaan toimeksiantajan puolelta.
Tämän kaltaisesta opinnäytetyöstä on hyötyä, koska käytettyjen menetelmien avulla saadaan tietoon asiakkaiden ajatuksia ravintolasta. Työssä ei paljasteta toimeksiantajaa, koska halutaan, että opinnäytetyö ei vaikuta asiakkaisiin. Opinnäytetyössä tutkitun tiedon avulla ravintolat voivat miettiä omia kehittämistarpeitaan hieman erilaisista näkökulmista.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta laadullista menetelmää, jotka olivat havainnointi ja mielikuvakysely. Havainnoinnin avulla kartoitettiin mm. ravintolan tilannetta ja sen asiakkaita sekä haluttiin yleisesti saada vahvistusta ravintolasta aiemmin saaduille käsityksille. Mielikuvakyselyn avulla asiakkailta kyseltiin mielikuvia ravintolasta sekä kehitysideoita ravintolan toimintaan. Lisäksi työssä kartoitettiin ravintolan kilpailevia tekijöitä eli syitä, jotka menevät edelle ravintolassa käymisen sijaan.
Opinnäytetyössä käsitellään viitekehyksenä asiakaslähtöisyyttä, asiakaslähtöistä markkinointia sekä mm. ravintolan kannattavuutta. Asiakaslähtöisen ajattelun avulla haluttiin ajatella asioita asiakkaiden näkökulmasta ja saada heiltä itseltään ideoita ravintolan kehittämiseen.
Tuloksena opinnäytetyöstä saatiin tietoa siitä, millainen käsitys asiakkailla on ravintolasta sekä millaista ohjelmaa he haluaisivat paikassa järjestettävä sekä miten paikkaa kehitettävän. Tulosten perusteella toimeksiantajalle annettiin konkreettisia ehdotuksia ravintolan toimintaan. Konkreettiset muutostoimenpiteet tulevat tapahtumaan toimeksiantajan puolelta.
Tämän kaltaisesta opinnäytetyöstä on hyötyä, koska käytettyjen menetelmien avulla saadaan tietoon asiakkaiden ajatuksia ravintolasta. Työssä ei paljasteta toimeksiantajaa, koska halutaan, että opinnäytetyö ei vaikuta asiakkaisiin. Opinnäytetyössä tutkitun tiedon avulla ravintolat voivat miettiä omia kehittämistarpeitaan hieman erilaisista näkökulmista.