Rakennusten valvontatyön näkyvyyden parantaminen
Heino, Seppo (2023)
Heino, Seppo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012284
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä keinoja, joilla rakennustöiden valvonnan laatua ja läpinäkyvyyttä voisi kehittää paremmaksi. Tutkimustapoina olivat valvontapuolen ammattilaisten ja taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajien haastattelut sekä taloyhtiöiden asukkaille tehdyt lomakekyselyt. Tutkimuksen tuloksena saatiin useita valvontatyön laatua parantavia toimenpide ehdotuksia.
Maamme asuinkerrostaloyhtiöissä tällä hetkellä urakoitavat linjasaneeraukset ja niihin liittyvät peruskorjaus- ja perusparannushankkeet tulevat jatkumaan, ja voidaan sanoa, että rakennuskannan ikääntymisen myötä korjausrakentaminen on tullut jäädäkseen. Nykyään tuskin löytyy lähiötä tai korttelia, jossa perusta-vanlaatuista remonttia ei olisi tehty lähivuosina tai sellaista ei suunniteltaisi.
Joitakin peruskorjauksen osa-alueita ovat esimerkiksi vesijohdot, viemärijärjestelmät, sähköjärjestelmät, julkisivujen ja parvekkeiden korjaukset, ikkunat, salaojat ja vesikattojen rakennelmat. Suuret lähiöt ovat nyt noin 50 – 60 vuoden ikäisiä ja tyypillisesti esimerkiksi vesiputkistojen keskimääräinen käyttöikä on noin 40 – 50 vuotta. Pitkittyneestä tarpeesta esimerkiksi linjasaneerauksen suunnitteluun ja toteutukseen kertovat vuotavat vesijohdot, aiheuttaen kustannuksia taloyhtiöille vesivahinkokorjauksien kasvun myötä.
Valvontatyö on nykyään jo kehittynyt oikeaan suuntaan. Mutta kuten yleensäkin kaikista asioista, löytyy siitäkin vielä parantamisen varaa. Urakoitsijoiden toiminnassa ja luotettavuudessa on eroja, eikä jakoa hyviin ja huonoihin yrityksen koon tai liikevaihdon mukaan voi kattavasti työn laadun ja yhteistyökyvyn perusteella tehdä.
Käyttäjäkyselytutkimus toteutettiin yrityksemme valvomissa 2020-luvulla suoritetuissa linjasaneerauskohteissa. Kyselyllä kartoitettiin linjasaneerauksen onnistumista ja vastaajien tyytyväisyystasoa urakan jälkeen.
Teoreettisen viitekehyksen koonnin ja kyselyjen vastauksien saamisen jälkeen oli vuorossa aineiston analysointi. Tavoitteena oli vastauksissa esiin tulleiden epäkohtien kautta prosessin kehittäminen työmaa-aikaisen valvonnan osalta. The purpose of the thesis was to look for ways to improve the quality and transparency of construction supervision. The research methods included in-terviews with supervisory professionals and chairpersons of the boards of housing companies, as well as questionnaires conducted for residents of hous-ing companies. As a result of the study, several proposals for measures to im-prove the quality of supervision work.
The line renovations and pipeline renovations currently being contracted in res-idential apartment building companies in Finland and the related other renova-tion projects will continue, and it can be said that with the aging of the building stock, renovation construction will continue in the future. Today, it is hard to find suburb or block where a fundamental renovation has not been carried out in the past new year’s or is not being planned.
Some areas of the renovation include, for example, water pipes, sewerage sys-tems, electrical systems, façade and balcony repairs, windows, drainage pipes and roof constructions. Large suburbs are now about 50–60 years old, and typically the average service life of water pipelines, for example, is about 40–50 years. The prolonged need for, for example, the planning and implementation of line renovations is indicated by leaking water pipes, causing costs for housing companies due to the increase in water damage repairs.
Today, supervisory work has already developed in the right direction. However, there is still room for improvement. There are differences in the performance and reliability of contractors, and the separation into good and poor quality according to the size or turnover of the company cannot be made comprehensively based on the quality of work and the ability to cooperate.
A user survey was carried out in line renovation projects supervised by the commissioner in the 2020s. The survey mapped out the success of the line renovation and the satisfaction level of the respondents after the contract.
After compiling the theoretical framework and receiving the answers to the survey, the data was analyzed. The aim was to develop the process with regard to on-site supervision through the shortcomings identified in the responses.
Maamme asuinkerrostaloyhtiöissä tällä hetkellä urakoitavat linjasaneeraukset ja niihin liittyvät peruskorjaus- ja perusparannushankkeet tulevat jatkumaan, ja voidaan sanoa, että rakennuskannan ikääntymisen myötä korjausrakentaminen on tullut jäädäkseen. Nykyään tuskin löytyy lähiötä tai korttelia, jossa perusta-vanlaatuista remonttia ei olisi tehty lähivuosina tai sellaista ei suunniteltaisi.
Joitakin peruskorjauksen osa-alueita ovat esimerkiksi vesijohdot, viemärijärjestelmät, sähköjärjestelmät, julkisivujen ja parvekkeiden korjaukset, ikkunat, salaojat ja vesikattojen rakennelmat. Suuret lähiöt ovat nyt noin 50 – 60 vuoden ikäisiä ja tyypillisesti esimerkiksi vesiputkistojen keskimääräinen käyttöikä on noin 40 – 50 vuotta. Pitkittyneestä tarpeesta esimerkiksi linjasaneerauksen suunnitteluun ja toteutukseen kertovat vuotavat vesijohdot, aiheuttaen kustannuksia taloyhtiöille vesivahinkokorjauksien kasvun myötä.
Valvontatyö on nykyään jo kehittynyt oikeaan suuntaan. Mutta kuten yleensäkin kaikista asioista, löytyy siitäkin vielä parantamisen varaa. Urakoitsijoiden toiminnassa ja luotettavuudessa on eroja, eikä jakoa hyviin ja huonoihin yrityksen koon tai liikevaihdon mukaan voi kattavasti työn laadun ja yhteistyökyvyn perusteella tehdä.
Käyttäjäkyselytutkimus toteutettiin yrityksemme valvomissa 2020-luvulla suoritetuissa linjasaneerauskohteissa. Kyselyllä kartoitettiin linjasaneerauksen onnistumista ja vastaajien tyytyväisyystasoa urakan jälkeen.
Teoreettisen viitekehyksen koonnin ja kyselyjen vastauksien saamisen jälkeen oli vuorossa aineiston analysointi. Tavoitteena oli vastauksissa esiin tulleiden epäkohtien kautta prosessin kehittäminen työmaa-aikaisen valvonnan osalta.
The line renovations and pipeline renovations currently being contracted in res-idential apartment building companies in Finland and the related other renova-tion projects will continue, and it can be said that with the aging of the building stock, renovation construction will continue in the future. Today, it is hard to find suburb or block where a fundamental renovation has not been carried out in the past new year’s or is not being planned.
Some areas of the renovation include, for example, water pipes, sewerage sys-tems, electrical systems, façade and balcony repairs, windows, drainage pipes and roof constructions. Large suburbs are now about 50–60 years old, and typically the average service life of water pipelines, for example, is about 40–50 years. The prolonged need for, for example, the planning and implementation of line renovations is indicated by leaking water pipes, causing costs for housing companies due to the increase in water damage repairs.
Today, supervisory work has already developed in the right direction. However, there is still room for improvement. There are differences in the performance and reliability of contractors, and the separation into good and poor quality according to the size or turnover of the company cannot be made comprehensively based on the quality of work and the ability to cooperate.
A user survey was carried out in line renovation projects supervised by the commissioner in the 2020s. The survey mapped out the success of the line renovation and the satisfaction level of the respondents after the contract.
After compiling the theoretical framework and receiving the answers to the survey, the data was analyzed. The aim was to develop the process with regard to on-site supervision through the shortcomings identified in the responses.