Etätyön vaikutus työyhteisön yhteisöllisyyteen henkilöstöjohtamisen näkökulmasta
Särkinen, Silja (2023)
Särkinen, Silja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia etätyön vaikutusta työyhteisön yhteisöllisyyteen. Toimeksiantajayrityksenä toimi Ruukki Construction Oy.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin etätyötä, yhteisöllisyyttä ja henkilöstöjohtamista. Nämä käsitteet olivat opinnäytetyön tutkimuksen kannalta merkittäviä. Käsitteet tukivat tutkimuksesta saatuja tietoja ja auttoivat niiden analysoimisessa.
Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin Ruukki Construction Oy:n Service Center -osaston tilausten-käsittelijät, koska organisaatio on laaja. Varsinaisessa tutkimusosuudessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jotka toimivat toistensa tukena. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin osaston työntekijöille Webropol-kyselynä, johon osallistui 4 henkilöä. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastateltiin osaston esihenkilöä Teams-videopuhelua hyödyntäen. Esihenkilölle toimitettiin haastattelukysymykset etukäteen sähköpostilla. Molemmat tutkimusosuudet toteutettiin maaliskuussa 2023.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen kokeminen on yksilöllistä, minkä vuoksi vastauksissa esiintyi suuria eroavaisuuksia. Esihenkilön haastattelusta tuli ilmi, että etätyö on hankaloittanut yhteisöllisyyden ylläpitämistä erityisesti eri osastojen välillä. Työyhteisöön on kehitelty uusia toimintatapoja yhteisöllisyyden ylläpitämiselle etätyöaikana.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin etätyötä, yhteisöllisyyttä ja henkilöstöjohtamista. Nämä käsitteet olivat opinnäytetyön tutkimuksen kannalta merkittäviä. Käsitteet tukivat tutkimuksesta saatuja tietoja ja auttoivat niiden analysoimisessa.
Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin Ruukki Construction Oy:n Service Center -osaston tilausten-käsittelijät, koska organisaatio on laaja. Varsinaisessa tutkimusosuudessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jotka toimivat toistensa tukena. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin osaston työntekijöille Webropol-kyselynä, johon osallistui 4 henkilöä. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastateltiin osaston esihenkilöä Teams-videopuhelua hyödyntäen. Esihenkilölle toimitettiin haastattelukysymykset etukäteen sähköpostilla. Molemmat tutkimusosuudet toteutettiin maaliskuussa 2023.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen kokeminen on yksilöllistä, minkä vuoksi vastauksissa esiintyi suuria eroavaisuuksia. Esihenkilön haastattelusta tuli ilmi, että etätyö on hankaloittanut yhteisöllisyyden ylläpitämistä erityisesti eri osastojen välillä. Työyhteisöön on kehitelty uusia toimintatapoja yhteisöllisyyden ylläpitämiselle etätyöaikana.