Kestävyyskeskeisen ateljé-yrityksen arvolupaus
Kojonen, Noora (2023)
Kojonen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on arvolupauksen laatiminen tekijän tulevalle kestävyyskeskeiselle ateljé-yritykselle. Työssä selvitetään Vaasan alueen kilpailutilannetta vertailuanalyysin keinoin ja mahdollista kohderyhmää kartoitetaan kyselyn avulla.
Työssä kartoitettiin lyhyesti kestävyyttä pukeutumisen näkökulmasta sekä vaateteollisuuden ympäristöhaittoja. Aiheeseen haettiin tietoa tutkimuksista ja artikkeleista, sekä muista ajankohtaisista lähteistä. Vaasan seudulla toteutettiin vertailuanalyysi ompelupalvelua tarjoavista yrityksistä alueen kilpailun selvittämiseksi. Aineiston pohjalta selvitettiin myös yrityksen mahdollista kilpailuetua.
Asenteiden, kulutustottumusten ja asiakassegmenttien määrittelemiseksi laadittiin kysely, jota levitettiin koulun sähköpostin ja tekijän sosiaalisen median kanavien välityksellä. Kyselyn avulla kerätty tieto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kyselyn tuloksia ja Tiedostava Kuluttaja -tutkimusta hyödynnettiin asiakassegmentin määrittelyssä ja yrityksen arvolupauksen muotoilussa. Yrityksen konseptoinnin apuna käytettiin liiketoimintamallin karttaa ja asiakasarvokarttaa. Liiketoimintamallin kartassa keskityttiin kaavion osuuksiin arvolupauksesta, asiakassuhteista sekä asiakassegmentistä. Asiakasarvokarttaa hyödynnettiin arvolupauksen muotoilussa.
Työn tuloksena syntyi arvolupaus sekä taustoitusta kilpailijoista ja mahdollisista asiakkaista. Arvolupaus toimii yrityksen toiminnan kannalta tärkeänä suuntaviivana ja kilpailun sekä asiakkaiden kartoituksesta on jatkossa hyötyä yrityksen konseptoinnissa. Arvolupaus hyödyttää myös asiakkaita tuomalla ilmi, millaista arvoa yritys lupaa tuottaa. The goal of this thesis was to create a value proposition for the author’s upcoming sustainability-centered atelier business. Benchmarking was used to examine the competition in the Vaasa region and the potential target group was mapped out via a survey.
Sustainability from the perspective of garments and the negative effects of the clothing industry on the environment were introduced in the thesis. Information about the subject was sought from research, articles and other topical sources. Benchmarking was executed on businesses that offer sewing services to examine the competition in the Vaasa region. The upcoming business’s competitive advantage was reflected based on the gathered material.
The survey aimed for gathering information about attitudes, consumption habits and the customer segment. It was distributed through the school e-mail and the author’s social media platforms. The gathered data was analysed using statistical methods. This data along with the Informed Consumer -study was utilized in defining the customer segment and the designing of the value proposition. The sections concerning the value proposition, customer relations and the customer segments were studied from the Business Model Canvas. The Value Proposition Canvas was utilized in designing the value proposition.
A value proposition and background study of competitors and potential customers were achieved as a result of the thesis. The value proposition is an important guideline for the business and the data gathered from competition and customers will help the business in the future. The value proposition benefits the customers by defining the value promise of the business.
Työssä kartoitettiin lyhyesti kestävyyttä pukeutumisen näkökulmasta sekä vaateteollisuuden ympäristöhaittoja. Aiheeseen haettiin tietoa tutkimuksista ja artikkeleista, sekä muista ajankohtaisista lähteistä. Vaasan seudulla toteutettiin vertailuanalyysi ompelupalvelua tarjoavista yrityksistä alueen kilpailun selvittämiseksi. Aineiston pohjalta selvitettiin myös yrityksen mahdollista kilpailuetua.
Asenteiden, kulutustottumusten ja asiakassegmenttien määrittelemiseksi laadittiin kysely, jota levitettiin koulun sähköpostin ja tekijän sosiaalisen median kanavien välityksellä. Kyselyn avulla kerätty tieto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kyselyn tuloksia ja Tiedostava Kuluttaja -tutkimusta hyödynnettiin asiakassegmentin määrittelyssä ja yrityksen arvolupauksen muotoilussa. Yrityksen konseptoinnin apuna käytettiin liiketoimintamallin karttaa ja asiakasarvokarttaa. Liiketoimintamallin kartassa keskityttiin kaavion osuuksiin arvolupauksesta, asiakassuhteista sekä asiakassegmentistä. Asiakasarvokarttaa hyödynnettiin arvolupauksen muotoilussa.
Työn tuloksena syntyi arvolupaus sekä taustoitusta kilpailijoista ja mahdollisista asiakkaista. Arvolupaus toimii yrityksen toiminnan kannalta tärkeänä suuntaviivana ja kilpailun sekä asiakkaiden kartoituksesta on jatkossa hyötyä yrityksen konseptoinnissa. Arvolupaus hyödyttää myös asiakkaita tuomalla ilmi, millaista arvoa yritys lupaa tuottaa.
Sustainability from the perspective of garments and the negative effects of the clothing industry on the environment were introduced in the thesis. Information about the subject was sought from research, articles and other topical sources. Benchmarking was executed on businesses that offer sewing services to examine the competition in the Vaasa region. The upcoming business’s competitive advantage was reflected based on the gathered material.
The survey aimed for gathering information about attitudes, consumption habits and the customer segment. It was distributed through the school e-mail and the author’s social media platforms. The gathered data was analysed using statistical methods. This data along with the Informed Consumer -study was utilized in defining the customer segment and the designing of the value proposition. The sections concerning the value proposition, customer relations and the customer segments were studied from the Business Model Canvas. The Value Proposition Canvas was utilized in designing the value proposition.
A value proposition and background study of competitors and potential customers were achieved as a result of the thesis. The value proposition is an important guideline for the business and the data gathered from competition and customers will help the business in the future. The value proposition benefits the customers by defining the value promise of the business.