TikTokin hyödyntäminen rekrytointimarkkinoinnissa
Strömberg, Sina (2023)
Strömberg, Sina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912009
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee TikTok-markkinointia ja sen mahdollisuuksia yritysten rekrytointimarkkinoinnissa. Vaikka TikTok on suhteellisen uusi markkinoinnin kanava Suomessa, se on saavuttanut jo yli miljoona suomalaista käyttäjää, puhumattakaan kansainvälisestä luvusta, joka on yli miljardi. Se on siis jatkuvasti suosiotaan kehittävä sovellus, joka on nostanut päätään nyt myös yhtenä oleellisimmista mainosalustoista. TikTok on tämän hetken markkinointitrendi, jonka vuoksi aihe on ajankohtainen ja oleellinen yrityksille, kun pohditaan markkinointistrategioita.
Työn tavoitteena oli selvittää, miten TikTokia voi hyödyntää rekrytointimarkkinoinnissa. Lisäksi selvitettiin, kenelle tällä alustalla kannattaa markkinoida. Työn tavoitteena oli avata TikTokin mahdollisuuksia markkinoinnin alustana ja täten lisätä tietoisuutta sen tuomista hyödyistä yrityksille.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja TikTokia markkinointikanavina ja empiirisessä osiossa perehdyttiin esimerkkitapauksiin epäonnistuneesta ja onnistuneesta rekrytointikampanjasta sekä omaan kokemukseeni. Opinnäytetyö tehtiin syyskuun 2022 ja huhtikuun 2023 välisenä aikana.
Selvityksen perusteella TikTok on oiva kanava rekrytointimarkkinointiin, mikäli kohderyhmä on alle 35-vuotiaat. TikTokin laajentunut ikädemografia mahdollistaa mainonnan myös vanhemmille sukupolville, mutta kustannustehokkainta se on juuri Gen Z-sukupolvelle, sillä tämä sukupolvi muodostaa suurimman osan TikTokin käyttäjäkunnasta. TikTok mahdollistaa aivan uudenlaisen tavan yrityksille parantaa brändimielikuvaa ja vuorovaikuttaa käyttäjien kanssa. TikTokissa myös orgaanisesti tuotetulla sisällöllä voi saada paljon näkyvyyttä, mistä voi olla hyötyä yritykselle. Tapoja tuottaa mainoksia on myös useita, joista kerrotaan työssä.
TikTokia voidaan hyödyntää työnantajamielikuvan parantamisessa sekä rekrytointimarkkinoinnissa tavoittamalla potentiaalisia osaajia ja ohjaamalla liikennettä työpaikkailmoituksen sivulle. TikTok mahdollistaa uuden, viihdyttävän tavan tuoda yrityksen brändiä esille ja vuorovaikuttaa asiakkaiden sekä työnhakijoiden kanssa. TikTok on oiva kanava rekrytointimarkkinointiin, erityisesti mikäli kohteena on Gen Z-sukupolvi.
Työn tavoitteena oli selvittää, miten TikTokia voi hyödyntää rekrytointimarkkinoinnissa. Lisäksi selvitettiin, kenelle tällä alustalla kannattaa markkinoida. Työn tavoitteena oli avata TikTokin mahdollisuuksia markkinoinnin alustana ja täten lisätä tietoisuutta sen tuomista hyödyistä yrityksille.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa ja TikTokia markkinointikanavina ja empiirisessä osiossa perehdyttiin esimerkkitapauksiin epäonnistuneesta ja onnistuneesta rekrytointikampanjasta sekä omaan kokemukseeni. Opinnäytetyö tehtiin syyskuun 2022 ja huhtikuun 2023 välisenä aikana.
Selvityksen perusteella TikTok on oiva kanava rekrytointimarkkinointiin, mikäli kohderyhmä on alle 35-vuotiaat. TikTokin laajentunut ikädemografia mahdollistaa mainonnan myös vanhemmille sukupolville, mutta kustannustehokkainta se on juuri Gen Z-sukupolvelle, sillä tämä sukupolvi muodostaa suurimman osan TikTokin käyttäjäkunnasta. TikTok mahdollistaa aivan uudenlaisen tavan yrityksille parantaa brändimielikuvaa ja vuorovaikuttaa käyttäjien kanssa. TikTokissa myös orgaanisesti tuotetulla sisällöllä voi saada paljon näkyvyyttä, mistä voi olla hyötyä yritykselle. Tapoja tuottaa mainoksia on myös useita, joista kerrotaan työssä.
TikTokia voidaan hyödyntää työnantajamielikuvan parantamisessa sekä rekrytointimarkkinoinnissa tavoittamalla potentiaalisia osaajia ja ohjaamalla liikennettä työpaikkailmoituksen sivulle. TikTok mahdollistaa uuden, viihdyttävän tavan tuoda yrityksen brändiä esille ja vuorovaikuttaa asiakkaiden sekä työnhakijoiden kanssa. TikTok on oiva kanava rekrytointimarkkinointiin, erityisesti mikäli kohteena on Gen Z-sukupolvi.