Käyttäjäkokemus Fennoa-ohjelmistosta
Heikkilä, Katriina (2023)
Heikkilä, Katriina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811758
Tiivistelmä
Kirjanpito-ohjelman käyttäjäkokemuksen merkitys tilitoimiston työntekijöille on merkittävä. Päivittäisessä käytössä ohjelman pitää olla käyttäjäkokemukseltaan erinomainen. Käyttäjäkokemus kuitenkin alkaa jo ennen ohjelmiston käyttöä saatavalla koulutuksella. Koulutuksesta alkaen käyttäjä tekee mielipiteen ohjelmistoon ja tuo mielipide vaikuttaa siihen, miten käyttäjä myös kokee ohjelmiston käytön. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten Tilitoimisto X Oy:n kirjanpitäjät kokevat Fennoan käytön. Opinnäytetyö on ajankohtainen, koska Fennoa on ollut kirjanpitäjillä käytössä täysimääräisesti nyt yli vuoden, joten ohjelmiston käyttäjäkokemusta pystytään selvittämään sekä vertaamaan edelliseen ohjelmistoon.
Opinnäytetyön monipuolinen tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja erilaisissa sähköisissä tietokannoissa julkaistuun materiaaliin. Painopiste teoreettisessa viitekehyksessä painottuu käyttäjäkokemukseen. Empiriaosuudessa käyttäjäkokemusta tutkitaan kvalitatiivisin menetelmin eli laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen tiedonkeruu suoritettiin syvähaastatteluina ja haastattelut tehtiin huhtikuun 2023 aikana. Tutkimuksen tulokset purettiin alaongelmittain.
Opinnäytetyön tutkimuksen avulla voidaan todeta, että kirjanpitäjät ovat tyytyväisiä Fennoan käyttöön. Käyttäjäkokemus Fennoassa miellyttää. Ohjelmisto avulla on pystytty lisäämään työntekemisen tehokuutta, joka näkyy siinä, että ylityötunteja kertyy vähemmän kuin Tikonin aikana. Kuitenkin käyttäjäkokemukseen liittyy olennaisesti myös koulutus ohjelmistosta, jota annettiin liian aikaisin. Kehityskohteita ohjelmistosta löytyy ja osaan kehityskohteista kirjanpitäjiltä löytyy myös ehdotuksia siitä, miten näitä voisi kehittää.
Opinnäytetyön monipuolinen tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja erilaisissa sähköisissä tietokannoissa julkaistuun materiaaliin. Painopiste teoreettisessa viitekehyksessä painottuu käyttäjäkokemukseen. Empiriaosuudessa käyttäjäkokemusta tutkitaan kvalitatiivisin menetelmin eli laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksen tiedonkeruu suoritettiin syvähaastatteluina ja haastattelut tehtiin huhtikuun 2023 aikana. Tutkimuksen tulokset purettiin alaongelmittain.
Opinnäytetyön tutkimuksen avulla voidaan todeta, että kirjanpitäjät ovat tyytyväisiä Fennoan käyttöön. Käyttäjäkokemus Fennoassa miellyttää. Ohjelmisto avulla on pystytty lisäämään työntekemisen tehokuutta, joka näkyy siinä, että ylityötunteja kertyy vähemmän kuin Tikonin aikana. Kuitenkin käyttäjäkokemukseen liittyy olennaisesti myös koulutus ohjelmistosta, jota annettiin liian aikaisin. Kehityskohteita ohjelmistosta löytyy ja osaan kehityskohteista kirjanpitäjiltä löytyy myös ehdotuksia siitä, miten näitä voisi kehittää.