Plasma-Assisted Ignition and Combustion for I.C. Engines
White, Thomas (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711566
Tiivistelmä
Bensiinipolttomoottoreissa plasma-avusteisten sytytysjärjestelmien käyttö tarjoaa monia etuja verrattuna perinteisiin induktiivisiin tai kapasitiivisiin akkusytytysjärjestelmiin. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan perinteisten induktiivisten ja kapasitiivisten akkusytytysjärjestelmien teoreettista taustaa, sytytyskipinän muodostumisen periaatteita, plasman ominaisuuksia, plasmasytytysjärjestelmien kehitystä ja niiden ominaisuuksia. Työ perustuu laajaan kirjallisuusaineistoon.
Lisäksi yhtä patentoitua plasmasytytysvirtapiiriä jäljiteltiin, testattiin ja analysoitiin kirjallisuudesta löydettyjen tunnistettavien ominaisuuksien perusteella. Virtapiiri suunniteltiin tuottamaan tehostettua purkausta, jossa kapasitiivisille purkaussytytysjärjestelmille tyypillistä kipinäpurkausta täydennetään suurvirta-pienjännitteisellä purkauskomponentilla.
Tarkastellun virtapiirin tuottaman sytytyskipinän havaittiin tämän opinnäytetyön yhteydessä tehtyjen kokeiden perusteella muistuttavan voimakkaasti plasmasuihkusytytysjärjestelmän tuottamaa purkausta.
Lisäksi yhtä patentoitua plasmasytytysvirtapiiriä jäljiteltiin, testattiin ja analysoitiin kirjallisuudesta löydettyjen tunnistettavien ominaisuuksien perusteella. Virtapiiri suunniteltiin tuottamaan tehostettua purkausta, jossa kapasitiivisille purkaussytytysjärjestelmille tyypillistä kipinäpurkausta täydennetään suurvirta-pienjännitteisellä purkauskomponentilla.
Tarkastellun virtapiirin tuottaman sytytyskipinän havaittiin tämän opinnäytetyön yhteydessä tehtyjen kokeiden perusteella muistuttavan voimakkaasti plasmasuihkusytytysjärjestelmän tuottamaa purkausta.