2D-pelimoottori
Mattila, Miika (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811669
Tiivistelmä
Pelimoottori on käsite, joka syntyi 1990-luvulla. Pelimoottori pitää sisällään peli kehityksessä käytettyjä yhteisiä komponentteja ja työkaluja. Yksi ensimmäisistä pelimoottoreista oli id Softwaren kehittämä ”DOOM engine” Doom -pelisarjaa varten.
Pelimoottorin isoimmat kokonaisuudet koostuvat pelisilmukasta, sekä kuvan piirto-, animaatio-, fysiikka- ja äänijärjestelmästä. Pelisilmukka on koko pelimoottorin ja pelin ydin, joka pitää ohjelman käynnissä sekä päivittää muita järjestelmiä tietyn aikavälin jälkeen, jolloin pelin tapahtumat tapahtuvat yhdenmukaisesti.
Tämä opinnäytetyö keskittyy 2D-pelimoottorin kehittämiseen, joka tarjoaa yksinkertaisen pohjan pelien kehittämiseen. Pelimoottori sisältää animaatio-, törmäyksentunnistus-, maailmojen lataus- ja yksinkertaisen ECS-järjestelmän. Lisäksi pelimoottorin toimintoja testattiin luomalla testikohtauksia, joissa päästiin testaamaan kuvanpiirto-, törmäys- ja maailmojen latausjärjestelmien toimivuutta.
Pelimoottorin isoimmat kokonaisuudet koostuvat pelisilmukasta, sekä kuvan piirto-, animaatio-, fysiikka- ja äänijärjestelmästä. Pelisilmukka on koko pelimoottorin ja pelin ydin, joka pitää ohjelman käynnissä sekä päivittää muita järjestelmiä tietyn aikavälin jälkeen, jolloin pelin tapahtumat tapahtuvat yhdenmukaisesti.
Tämä opinnäytetyö keskittyy 2D-pelimoottorin kehittämiseen, joka tarjoaa yksinkertaisen pohjan pelien kehittämiseen. Pelimoottori sisältää animaatio-, törmäyksentunnistus-, maailmojen lataus- ja yksinkertaisen ECS-järjestelmän. Lisäksi pelimoottorin toimintoja testattiin luomalla testikohtauksia, joissa päästiin testaamaan kuvanpiirto-, törmäys- ja maailmojen latausjärjestelmien toimivuutta.