Uusien asiakkuuksien luomat haasteet tilitoimiston näkökulmasta
Rosenberg, Joona (2023)
Rosenberg, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711443
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tilitoimistolle aiheutuvia mahdollisia hankaluuksia ja haasteita, joita uudet asiakkuudet voivat aiheuttaa. Lisäksi tarkoituksena oli tarjota ratkaisuja tai ennaltaehkäisykeinoja näihin haasteisiin. Työssä tarkasteltiin suomalaisen tilitoimiston kohtaamia haasteita, jotka ovat yleisiä uusien asiakkuuksien kanssa. Työssä tarkasteltiin myös, miten näitä haasteita on lähdetty hoitamaan. Työ on tehty yhteistyössä suomalaisen tilitoimiston kanssa, johon viitataan tässä työssä muodossa tilitoimisto X. Tilitoimiston tai sen asiantuntijoiden nimiä ei työssä mainita.
Opinnäytetyö on rakennettu teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osuudesta. Teoriaosuuden tarkoituksena on esitellä työlle tarvittava taustatieto ja tukea työn tutkimuksellisen osan aiheita. Teoriaosuudessa käsiteltiin taloushallintoalaa, tilitoimistojen asiakkuuksia ja tilitoimistojen roolin muutosta. Tutkimuksellinen osuus koostui tutkimusosan suorittamisesta, sen tuloksien esittämisestä ja johtopäätöksien tekemisestä.
Opinnäytetyön ongelman selvittämistä varten haastateltiin tilitoimisto X:n asiantuntijoita, jotka työskentelevät läheisesti uusien asiakkuuksien kanssa. Pääosa tutkimusaineistosta tuli näistä asiantuntijahaastatteluista. Puolistrukturoidut haastattelut laadittiin ja pidettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää käyttäen.
Työn tutkimuksellisen osan haastatteluissa saatiin paljon uutta tietoa tilitoimistojen kohtaamista haasteista uusien asiakkuuksien kanssa. Haastatteluiden perusteella suurimmat haasteet aiheutuivat epäselvästä tai riittämättömästä kommunikaatiosta tilitoimiston ja asiakkaan välillä, mikä aiheutti väärinymmärryksiä, epäselvyyksiä ja odotuksia, joista toinen osapuoli ei aina ollut tietoinen.
Opinnäytetyö on rakennettu teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osuudesta. Teoriaosuuden tarkoituksena on esitellä työlle tarvittava taustatieto ja tukea työn tutkimuksellisen osan aiheita. Teoriaosuudessa käsiteltiin taloushallintoalaa, tilitoimistojen asiakkuuksia ja tilitoimistojen roolin muutosta. Tutkimuksellinen osuus koostui tutkimusosan suorittamisesta, sen tuloksien esittämisestä ja johtopäätöksien tekemisestä.
Opinnäytetyön ongelman selvittämistä varten haastateltiin tilitoimisto X:n asiantuntijoita, jotka työskentelevät läheisesti uusien asiakkuuksien kanssa. Pääosa tutkimusaineistosta tuli näistä asiantuntijahaastatteluista. Puolistrukturoidut haastattelut laadittiin ja pidettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää käyttäen.
Työn tutkimuksellisen osan haastatteluissa saatiin paljon uutta tietoa tilitoimistojen kohtaamista haasteista uusien asiakkuuksien kanssa. Haastatteluiden perusteella suurimmat haasteet aiheutuivat epäselvästä tai riittämättömästä kommunikaatiosta tilitoimiston ja asiakkaan välillä, mikä aiheutti väärinymmärryksiä, epäselvyyksiä ja odotuksia, joista toinen osapuoli ei aina ollut tietoinen.